I Nybro kan studenterna felanmäla via Facebook
”Studentboende Nybro, dom första i Sverige med Felanmälan på Facebook!?” står det på bolagets Facebooksida och det är onekligen ovanligt. Men Martin Rosén, entreprenören som driver boendet är inte ute efter att vara som alla andra.
Möjligheten att anmäla fel via sidan har funnits i några veckor och det har kommit in anmälningar.
– Det kan vara att se till att allt finns, kastruller kan flyga två våningar upp. Och det var en som ville ha hjälp att sätta upp en tavla, säger Martin Rosén.
Det finns också mer traditionella sätt att göra felanmälan, via pappersblankett, telefon och e-post. Och det är många som ringer om allt möjligt. Som i höstas när boende upptäckte att det inte gick några tåg in till Kalmar på morgonen när de skulle ha tenta.
– Då ringde de mig på fredagskvällen och vi tänkte att det måste vi fixa. Då körde vi en kupp och hyrde en limousin – det visste inte hyresgästerna om.
– Sådant försöker vi göra och sticka ut lite.
Och sticker ut gör de, förstås, inte många skulle komma på idén att ringa hyresvärden för att få skjuts till tentan.
– Det skulle jag aldrig kunna ringa till min hyresvärd om, säger Martin Rosén.