HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Inspektion i Åmål klassar inte Järnvägshusen som misär

Åmål Åmåls kommuns inspektörer vill inte tala om misär utan mer om låg standard i de fem Järnvägshusen. För hyresgästerna handlar det fortfarande om mögeldoft, känslan av förfall, bristande underhåll och ännu mer hopplöshet.

När det blev känt att Åmåls kommun skulle göra en stor inspektion av de så kallade Järnvägshusen efter Expressens reportage, drog hyresvärden I & M Fastigheter ut på storstädning. Containrar fylldes med skräp. Den gamla pizzaugnen som stått ute på gården i åratal försvann. Elektriker tog sig an elfel.

År efter år har hyresgästerna klagat över mängden av fel. Hyresnämnden har tagit beslut om vite på grund av misskötsel av husen. Det har handlat om allt från mögel och vägglöss till felaktig el och trasiga fönster. När så Expressen skrev om de fem husen som ägs av I & M Fastigheter blev det fart på ägarna. Boende i husen  vittnar om att ägarna med familjer dök upp och storstädade inför den annonserade inspektionen. Kommunalrådet Michael Karlsson gick nämligen ut i en film på kommunens webb och lovade att här skulle ske en förändring för de boende.

Läs ocksåBalkong i Vänersborg kollapsade - tre personer skadades

Hyresgästerna suckade och skakade på huvudet. De är luttrade. Patrizia Santi sa då att de naturligtvis hoppades på en förbättring, men också att kommunens inspektörer verkligen skulle gå på djupen och ta reda på hur det verkligen är ställd med husen.

När inspektörerna så var på plats, räddningstjänst, miljö- och hälsa, var det städat i husen. Och trots att rapporten ännu inte är klar har tjänstemännen konstaterat att det inte handlar om misär. Hälsoskyddsinspektör Kent Gustawsson säger till Hem & Hyra att det inte handlar om olägenhet, utan naturligt slitage.

– Det är klart att hyresgästerna kan säga att det är misär och allmänt dåligt, men det är ju mer en upplevelse än vad som har stöd i lagen, säger han. Det är stor skillnad i de fem huskropparna. I det huset där det varit vattenläckage var det värst och det ska följas upp. I övrigt fann vi inget anmärkningsvärt, bara smärre skavanker.

Läs ocksåEn vecka efter Boråsbranden är deras liv ett kaos: "Vart ska jag ta vägen?"

Kent Gustawsson säger att han på plats frågade hyresgäster om hur de upplevde sitt boende.

– En av dem vi pratade med var nöjda med sin bostad.Och vi fick ingen uppfattning om att det var så illa.

Men här har hyresgäster som bott i i många år berättat om hur området och husen förslummats. Betyder inte det något?

Läs ocksåTunga JO-kritiken: Seppo fick vänta i 2,5 år på beslutet om trafikbullret

– Som sagt, det handlar om hur man upplever det, säger Kent Gustawsson. Några av husen har en skaplig standard. De övriga har kanske vad man kan beteckna som låg standard, men det betyder inte att det är en olägenhet att bo där.

Han vill inte heller kommentera att vissa hyresgäster hotats om de kritiserat värden.

– Det är rykten jag hört i andra och tredje hand. Det kan jag inte kommentera, säger han.

Räddningschef Jonas Ericson säger att inspektionen inte gav några alarmerande faror i husen. Han var ganska nöjd med säkerheten och berättar att det fanns brandvarnare och brandsläckare.

– Det fanns några små anmärkningar, men dem ska vi kommunicera innan vi kan gå ut och berätta om, säger han.

Den lägenhet som är allvarligast vattenskadad ska försäkringsbolaget nu se till att återställa. Där kommer kommunen att kräva att en oberoende, auktoriserad inspektör kontrollerar jobbet.

Kent Gustawsson säger att hyresvärden gjort ett stort arbete med att röja i husen.

– Vad jag förstår har de kört iväg en mängd bråte från husen och gårdarna. Det är ju positivt. Förhoppningsvis kommer detta att leda till att hyresgästerna får det bättre.

Kommunalrådet Michael Karlsson (S), som lovat att hyresgästerna ska få ett drägligt boende säger till Hem & Hyra att han ännu inte läst rapporterna från inspektionen, som han själv tog initiativ till.

– Jag har ju hört att det inte var så illa som det beskrivits tidigare, säger han. Och att värden röjd och tagit tag i en del.

Men du lovade i videouttalandet att kommunen skulle agera för en förbättring för hyresgästerna. Hur ska ni gå vidare nu?

– Jag måste se rapporten först. Men vi kommer naturligtvis att arbeta vidare och sätta press på fastighetsägaren. Självklart ska hyresgästerna ha funktionella hem.

Men hur det arbeta ska se vet inte Michael Karlsson och han vill inte uttala sig om det förrän han sett tjänstemännens rapport.

Och Hyresgästföreningen väntar med att agera till dess försäkringsbolaget återställt de vattenskador det stora läckaget orsakade. Två hyresgäster deponerar sina hyror.

– Det finns en hel del som måste åtgärdas, säger Sune Pedersen, ärendehandläggare vid Hyresgästföreningen. Vi har i flera år sett hur värden gjort små åtgärder när det varit hot om vite och andra insatser, men det har varit tillfälliga förbättringar. Det räcker inte.

Och hyresgästerna fortsätter att tvivla.

– Vi är luttrade. Vi tror inte ett dugg på det här, säger Doris Bergqvist, mångårig hyresgäst. Det krävs en ny ägare eller tvångsförvaltning.

 

I & M:s skandalhus i Åmål

 

Läs också Värdarna i Norrland trappar upp jakten på svartuthyrare Duschade trots att kaklet var borta – nu måste mannen flytta

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.