”Jag känner mig orättvist behandlad”
Evin och hennes man gick med i Hyresgästföreningen (HGF) 2007. I maj begärde de hjälp, paret godtog inte att värden höjde hyran utan att först fixa fel i boendet.
Enligt Evin lovade förhandlaren Pär Sundén att titta på lägenheten. Hon har också sparat ett mejl där det står att han ska höra av sig angående en besiktning.
– Men han kom aldrig och var svår att få tag i. Trots att han fick både telefonnummer och mejladress kontaktade han inte mig.
Evin var också helt inställd på att Sundén skulle agera ombud när ärendet hamnade i hyresnämnden. Därför ändrade hon inte tiden för mötet, trots att familjen skulle på semester då.
Evin fick tag i förhandlaren några dagar innan sammanträdet. Då fick hon för första gången höra att Pär Sundén tyckte att familjens hyra var rimlig.
– Varför skulle jag sökt honom in i det sista om jag vetat att det var lönlöst att driva frågan?
– Jag blev så arg att jag började darra. Jag blir fortfarande jättearg när jag tänker på telefonsamtalet, säger Evin.
Där kunde historien slutat, med en missnöjd medlem. Men det finns mer.
När ingen från HGF kom till sammanträdet, ringde hyresnämnden till föreningen. Men enligt HGF:s koll var Evin och maken inte medlemmar. Den felaktiga uppgiften finns nu i hyresnämndens officiella protokoll.
– Jag blev jätteförvånad. Det låter ju som att vi ljugit om medlemskapet, säger Evin.
Hyresgästföreningens klagomålshantering● Hyresgästföreningen har en klagomålshantering, som medlemmar når genom att fylla i ett formulär på hemsidan (www.hyresgastforeningen.se). Du kan också skriva eller ringa till regionen: 0521-26 58 00.● Föreningen utreder ditt klagomål och tar personlig kontakt med dig om du vill det.● Förra året inkom 17 klagomål från medlemmar till regionen. Mest kritik får bemötande, handläggning av juridiska ärenden och svårighet att få tag i folk.