Klaga rätt och sänk hyran

Örebro Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigareän förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen
om hyrorna. Innan det sker skickar Hyresgästföreningen
ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att
höra av sig och tala om vad som är mindre bra i deras boende.

Nu är det extra viktigt att hyresgästerna hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla
på samma villkor som de kommunala bostadsbolagen.

Läs ocksåAvtal om hyrorna sägs upp: ”En kraftfull stridsåtgärd”

Eftersom det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet är det extra viktigt att ta reda
på vad hyresgästerna tycker.

Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött.

Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.

Läs ocksåHyresgästföreningen kräver uppemot 4,45 procent i sänkt hyra: "Gränsen är nådd"

I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Läs också Pappa får rätt mot staten: Får bo kvar för barnets skull trots 29 sena hyror Hyresvärd måste fixa femton fel före sommarens slut Hyresgäster fick rätt till tvättmedel: ”Viktigt att våga komma med kreativa idéer”

Klaga rätt och sänk hyran

Södermanland ​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigare än förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna. Innan brukar Hyresgästföreningen skicka ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i boendet.
Nu är det extra viktigt att hyresgäster hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes
vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på
samma villkor som de kommunala bostadsbolagen. Eftersom
det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet
är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker. Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.
I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.​

Läs också Avtal om hyrorna sägs upp: ”En kraftfull stridsåtgärd” Rivningar hotar när befolkningen krymper – ”Det är våra hem som försvinner” Pappa får rätt mot staten: Får bo kvar för barnets skull trots 29 sena hyror Hyresvärd måste fixa femton fel före sommarens slut Högre höjning ger mer betalt - konsulter får provision för att höja hyrorna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.