Annons

Klaga rätt och sänk hyran

Örebro Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigareän förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen
om hyrorna. Innan det sker skickar Hyresgästföreningen
ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att
höra av sig och tala om vad som är mindre bra i deras boende.

Nu är det extra viktigt att hyresgästerna hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla
på samma villkor som de kommunala bostadsbolagen.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

Eftersom det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet är det extra viktigt att ta reda
på vad hyresgästerna tycker.

Annons

Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött.

Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.

Annons
Läs ocksåSusannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta”En tvådelad bild. En text med texten skadestånd. En bild på en kvinna som tittar rakt fram.

I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Läs också Efter Hem & Hyras artikel: "Boende får ha kvar den hyra de har idag" Hyreshöjningen i juli var inte nog – nu krävs hyresgästerna på flera tusen kronor mer i månaden Ilska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar” Värden som tröttnade på Fastighetsägarna – "Krav som hyresgästerna inte har råd med"

Klaga rätt och sänk hyran

Södermanland ​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigare än förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna. Innan brukar Hyresgästföreningen skicka ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i boendet.
Nu är det extra viktigt att hyresgäster hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes
vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på
samma villkor som de kommunala bostadsbolagen. Eftersom
det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet
är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker. Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.
I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.​

Annons
Annons
Läs också Tips för att njuta fullt ut av din båtsemester Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta” Efter Hem & Hyras artikel: "Boende får ha kvar den hyra de har idag" Dåligt har blivit bättre – men nu kräver kommunen Oscar Properties på 40 000 kronor Efter miss i hyresförhandling – Svenska Hus betalar 150 000 kronor och ber hyresgästerna om ursäkt Här har hyresförhandlingarna redan kraschat – skiljeman får sätta hyrorna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.