Kritisk grupp på Facebook fixade möte
Facebook-gruppen bildades i början av året och har redan över 300 medlemmar. Efter att ha diskuterat problem med snöskottning, renovering, mögel och trasiga balkongdörrar på nätet, tog Frida Hånell och Angela Djurfelter kontakt med Värmdö bostäder för en träff.
– Det känns riktigt bra. Vi satt länge, de var intresserade av att lyssna. De ville boka in ett möte igen i april, så att det inte rinner ut i sanden. Då hoppas vi att fastighetsskötarna är med, säger Frida Hånell.
Björn Blomkvist, vd i Värmdöbostäder, håller med:
– Det var ett mycket konstruktivt möte. Vi fick en hel del tips och synpunkter. De visade också på en initiativkraft där vi tillsammans kan göra en hel del förbättringar. Att vi nu pratar med varandra istället för om varandra är i alla fall en bra grund att jobba vidare med, säger han.
Frågor som diskuterades var bemötande, soprum, utemiljö och tvättider, bland annat.
– Vi kommer från varsitt område och vi pratar ju för hela gruppen. Vi vill ju inte bli punktmarkerade utan vi vill ha bättre kommunikation från Värmdöbostäders sida med alla hyresgäster. Då kan vi också gå ut med positiv information på Facebook, säger Frida Hånell och fortsätter.
– Vi vill se dem i områdena, kanske kan de gå en rond med jämna mellanrum.
På Hyresgästföreningen, med över 1 000 medlemmar bland hyresgästerna i Värmdöbostäder, tycker förhandlingsledaren Ingvar Wallin att Facebook-gruppen är ett bra initiativ.
– Det är bra att det finns engagerade hyresgäster som bryr sig om sitt boende. De blir språkrör och får Värmdöbostäder att hantera hyrespengarna på ett bra sätt, säger han.
Vid senaste förhandlingen fick bolaget en rejäl summa för underhåll. Nu följer Hyresgästföreningen noga att underhållet också genomförs.
– Skärper de sig inte är det ingen idé att de kommer med något yrkande för nästa år, säger Ingvar Wallin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.