Annons

Lulebo krävs på miljonbelopp

Luleå Lagom till augustihyran tvingades Lulebos hyresgäster oväntat betala 12 kronor mer. Ett avtalsbrott menar Hyresgästföreningen och kräver ett skadestånd på 3,7 miljoner kronor.
Foto: Göran Lindh
Nonchalant beteende. Juristen Mikael Renqvist ser Lulebos agerande som både nonchalant och häpnadsväckande. Därför har bolaget hamnat i onåd och dras inför rätta i Hyresnämnden.

Hyresgästföreningen i Norrland drar kommunala bostadsbolaget Lulebo inför rätta. Bakgrunden är att, enligt föreningens jurister, bolaget brutit mot förutsättningarna bakom avtalet om hyressättningsavgiften.
– Hyressättningsavgiften är satt till 12 kronor. Den ska ingå i hyran enligt avtalet. Men Lulebo började plötsligt att lägga avgiften på hyran och det är ett avtalsbrott, säger Mikael Renqvist, jurist hos Hyresgästföreningen i Norrland.

En sådan förändring måste förhandlas med Hyresgästföreningen. Annars är det en felaktig höjning av hyran och det, menar Mikael Renqvist är ett tydligt fel.
– Det kan vi aldrig acceptera. Vi ser ingen förändring i det rådande avtalet. I det är det klargjort att hyressättningsavgiften ska ingå i hyran, säger han.
– Och poängterar; I hyran, inte utöver. Men Lulebo har stoppat uttaget. De kanske förstår att det är fel.
Summan det handlar om är inte överdrivet stor, närmare 180000 kronor. Det handlar om 12 kronor per hyresavi i två månader.

Annons
Läs ocksåPolisfyndet på julafton: 18-åring tillverkade halvautomatisk kulspruta i lägenheten – med 3D-printerTre bilder. En på en maskerad person som riktar ett vapen mot kameran, en bild på en pistol och en bild på ett vitt halvfärdigt plastvapen med vissa metalldelar.

Men det är inte det juristerna hos hyresgästföreningen reagerat på. Det är det plötsliga påslaget och det menar jurisetrna är ett avtalsbrott. Därför kräver man ett rejält skadestånd.
– Det är ett nonchalant sätt och vi kräver ett skadestånd på 3,7 miljoner kronor, säger Mikael Renqvist.

Lulebos VD Anna-Stina Nordmark Nilsson är inte överens med Hyresgästföreningen:
– Vi har tydliggjort att vi gått igenom vår del, och vi hittar inget fel, säger hon.
– Givetvis vill vi att allt ska fungera rätt. Därför har vi också stoppat uttaget av 12 kronor så länge.
– Om det trots allt visar sig att vi har gjort fel, kommer vi givetvis att rätta till det. Våra Hyresgäster ska inte ta skada på något sätt.

Annons
Läs också Hissterroristen tryckte på alla knappar samtidigt – skapade kaos för grannarna Tiptapp-förarna vittnar – tvingas flytta pianon utan hiss: "Jobbar 18-timmarsdagar" Tiptappande kändisar efter Hem & Hyras avslöjande: ”En ögonöppnare” Kändisarna hyllar billig Tiptapphämtning – Dali betalar priset: "Ryggvärk och skulder"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.