Lundaordförande kritiserar hyresuppgörelse

Lund ​- Hyreshöjningen är på tok för hög. Vi riskerar att närma oss rena marknadshyror. Det säger Bengt Karlsson, ordförande för den lokala Hyresgästföreningen Lund, om den hyresöverenskommelse som Hyresgästföreningen ingått med fastighetsägaren Häglunds. På Blekingevägen höjs hyrorna med 1800 kronor efter stambyte och renovering av kök och badrum.

​Hem & Hyra har tidigare i ett par artiklar berättat om den pågående hyresstriden på Blekingevägen i Lund. Fastighetsägaren Häglunds håller på att byta stammar och passar samtidigt på att renovera kök och badrum. I informationen till hyresgästerna inför renoveringen skrev fastighetsägaren att hyran skulle höjas med 1 200 kronor. Men efter förhandling med Hyresgästföreningen landade notan för hyresgästerna på 1 800 kronor i månaden. Obegripligt, tyckte många och överklagade till hyresnämnden.

Nu ger sig även den lokala hyresgästföreningen in i striden. Bengt Karlsson, förtroendevald ordförande för Hyresgästföreningen i Lund riktar i dag skarp kritik mot den hyresförhandling som tjänstemännen i Hyresgästföreningen Södra Skåne genomfört.

Läs ocksåHårda sparkar mot det äldre parets dörr – "Tror att Tiktok har inspirerat"Arrangerad bild där en fot ses sparka mot en dörr.

– Jag förstår inte hur man kan motivera en höjning på 1 800 kronor. Hyresgästföreningen talar om en skälighetsbedömning. Men det finns många likvärdiga lägenheter inom allmännyttan som har lägre hyresnivå, säger han.

Bengt Karlsson stödjer de boende som har överklagat den nya hyran i hyresnämnden. Och går därmed emot tjänstemännen i sin egen organisation

– Detta är olustigt. I och med att Hyresgästföreningen redan har avslutat förhandlingen är jag låst. Jag kan bara stötta de som nu överklagar. Jag ser det som min plikt som förtroendevald att göra det, annars tappar vi medlemmar, säger han.

Läs ocksåSkuldsatt värd har försökt höja hyrorna i över två år – måste nu börja om

Han tycker att samarbetet mellan de förtroendevalda och de tjänstemän som skött förhandlingen fungerat dåligt. 

– I framtiden måste vi ha ett bättre samarbete med de som förhandlar så att vi inte hamnar i den här situationen. Vi i lundaföreningen kände inte till den här förhandlingen. 

Dorthe Romare, förhandlingschef på Hyresgästföreningen, menar att själva hyresförhandlingen gått korrekt till men håller med om att kommunikationen brustit. 

Läs ocksåDen minderåriga flickan ska ha terroriserat sina grannar – nu riskerar familjen vräkning: ”Ett väldigt udda case”

– Med facit i hand kan vi konstatera att vår kommunikation med hyresgästerna kunde varit tydligare och bättre. Vi borde också ha informerat den lokala föreningen om vad som var på gång när vi fick kännedom om att höjningen skulle bli högre än den ursprungliga informationen från fastighetsägaren, säger hon.

Den sjunde oktober prövar hyresnämnden fallet. Bengt Karlsson hoppas att nämnden ger hyresgästerna som överklagat rätt.

– Men hyresnämnden är också bunden eftersom marknadens parter, fastighetsägaren och Hyresgästföreningen, redan har gjort upp. Det betyder att felet måste vara ganska flagrant för att de ska riva upp överenskommelsen, säger han. 

Läs också Två år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät” ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.