Nöjda medarbetare ska bli mer effektiva

Stockholm Personalen på Hyresgästföreningen är artiga, bra på att hjälpa medlemmarna och gör ett viktigt jobb – om man frågar dem själva. Däremot är organisationen byråkratisk och inte så bra på att engagera medlemmarna. Det visar senaste medarbetarundersökningen.

Varannat år gör Hyresgästföreningen en medarbetarunderökning. Nöjd medarbetarindex är i stort sett oförändrat 65. Det kan jämföras med andra organisationer och företag i Sverige där värdet brukar vara mellan 55 och 65 procent.

– Vi har förhållandevis nöjda medarbetare, 2 av 3 tycker det är trevligt att jobba i Hyresgästföreningen och att vi är en bra arbetsgivare, säger Torborg Wärn, kanslichef på Hyresgästföreningens förbundskontor.

Läs ocksåHyresgästbasens ilska: ”Tondövt att höja rotavdraget när hyresgäster går på knäna”Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Nästan alla anställda, 98 procent, svarar att man alltid bemöter medlemmarna med artighet och respekt, 97 procent hjälper medlemmar till rätt person och hela 96 procent förstår hur det egna arbetet bidrar till att skapa nöjda medlemmar.

Håller då medlemmarna med om att personalen gör ett bra jobb? Torborg Wärn hänvisar till senaste medlemsundersökningen, där medlemmarna i vissa frågor ger bättre betyg än personalen. Det gäller till exempel medlemsaktiviteter, förmåner och information. Men frågorna i medlemsundersökningen är inte direkt överförbara och senaste mätningen har ett par år på nacken.

– Det finns vissa saker behöver vi jobba vidare med. Effektiva arbetsrutiner och tydligare mål för medarbetarna, till exempel. Och att vi blir en arbetsplats där man bättre uppmuntrar idéer och kreativitet, konstaterar Torborg Wärn.

Läs ocksåFå klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka omEn tredelad bild som visar en äldre kvinna, ett helt trasigt köksgolv och en trasig fasad.

För regionkontoret i Stockholm är siffrorna något lägre än rikssnittet. Enligt Göran Hellberg, regionchef, var resultatet väntat. Framför allt sjunker värdena när det gäller förtroende för chefer och ledning.

– Det händer mycket just nu när det gäller ansvar och roller och då är det naturligt att det blir reaktioner, säger han.

Nöjd medarbetarindex ökar något i Stockholm, med drygt 2 procentenheter. Förändringarna för övriga regioner varierar mellan -14 och +10,5 procentenheter.

Läs ocksåHyresvärd polisanmäls för olaga hot av anställd på HyresgästföreningenEn tvådelad bild som visar en ung man med allvarlig min och mörka kläder som står på en gata med människor i bakgrunden samt ett vitt tvåvåningshus.

– Vi kommer att jobba på för att öka medlemsnyttan, vi är ju till för medlemmarna. Men vi vill också att de anställda ska må bra, säger Göran Hellberg.

Läs också De kan inte söka lägenheter med lägre hyra än de har – pensionerna är för låga Unik överenskommelse: Hyrorna satta ända fram till 2030

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.