HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Dyra parkeringsplatser – här vill hyresvärden få dig att sälja bilen

Göteborg Parkeringar kostar skjortan att anlägga, och det är hyresgästerna som betalar. När nya hus befolkas i Göteborg är det ingen självklarhet med parkeringsplatser åt alla. Istället får de boende hjälp att välja andra transportmedel än bilen.
I förgrunden en cykel upphängd på servicestation. Eric Sjögren från Cykelpoolen har på sig cykelhjälm. Han demonstrerar hur lådcykelpoolen fungera för Silvana Dinha och hennes dotter Angela Isak (skymd för kameran).
Foto: Gustaf Görfelt
Eric Sjögren från Cykelpoolen visar Silvana Dinha och hennes dotter Angela Isak hur servicestationen och lådcyklarna i cykelrummet fungerar. Det finns även en bilpool för hyresgästerna. Detta gör att huset i Kviberg, Göteborg, kunnat byggas med färre parkeringar än vad det kommunala p-talet föreskriver.

– Den är jättehög!

Angela Isak, 10 år, provsitter lådcykeln som hennes mamma Silvana Dinha har rullat ut ur buren i cykelförrådet.

Läs ocksåBeslut i rätten: parkeringshyra ska vara frivillig

Mor och dotter turas om att cykla framför det nybyggda huset på Beväringsgatan i Kviberg. Gården är fortfarande till hälften en byggarbetsplats.

Silvan Dinha cyklar ut med en lådcykel ur cykelrummet medan Eric SJögren från Cykelpoolen håller upp dörren. Angela Isak tittar på från dörröppningen.
– Vi flyttade in 1 juli men har inte testat innan, jag visste inte hur det fungerade. Vi är mycket intresserade av både cykelpoolen och bilpoolen, även om jag hade hoppats att det skulle finnas vanliga elcyklar också, inte bara lådcyklar, säger Silvana Dinha.

Silvana och Angela har fått hjälp att plocka fram cykeln av Eric Sjögren, driftansvarig på Cykelpoolen, som sköter lådcyklarna åt hyresvärden Poseidon.

Läs ocksåDe tar strid i rätten mot dyr tvångsparkering

– Poseidon leasar dem av oss och vi sköter bokningssystem, service och allt annat. Hittills är det mest i nybyggen, men vi hoppas att Poseidon vill utveckla den här tjänsten i sitt befintliga bestånd också, säger Eric Sjögren.

Nya Kvibergshuset på Beväringsgatan är utrustat med cykelpool och bilpool. Huset är byggt i vinkel med lutande tak, och sluttar kraftigt från den änden med 16 våningar till den andra som har 5.
Nya Kvibergshuset är 16 våningar högt i ena änden och 5 i den andra. När det är färdigbyggt kommer det att innehålla 250 lägenheter. Där huset nu reser sig låg tidigare en länga garage.

Familjen Dinha-Isak bodde tidigare i Lövgärdet i Angered, precis vid kommungränsen. Men nu efter flytten till Kviberg överväger Silvana Dinha att sälja bilen.

– Vi ska testa bilpoolen och cyklarna. Är det ekonomi i det och det fungerar smidigt, så släpper vi bilen direkt. Vi använder den egentligen bara när vi handlar, den behövs inte för att åka till jobbet och den kostar ganska mycket, säger Silvana Dinha.

Läs ocksåSvårt bryta bilens dominans i Varberg

Den privatekonomiska drivkraften har blivit starkare efter flytten. P-platsen i källargaraget kostar en tusenlapp i månaden. Men det handlar också om att ett bilfritt liv nu är enklare.

– I Lövgärdet var det jättesvårt att vara utan bil. Det var väldigt långt till både skola och jobb. Jag har slösat mycket pengar på bensin. Nu är vi mycket närmare allt och har spårvagnshållplats precis utanför huset, säger Silvana Dinha.

Samir Temic står inne i cykelrummet med en lådcykel från cykelpoolen. På väggarna hänger vanliga cyklar som tillhär hyresgästerna upphängda.
Samir Temic har redan sålt sin bil, och blivit den flitigaste lådcykelanvändaren i det ännu inte färdigbyggda huset. ”Jag behöver lådcykel till allt möjligt, som att handla eller göra utflykter med barnen”, säger han.

Huset på Beväringsgatan har cirka 20 procent färre parkeringar än det så kallade p-tal som Göteborgs stad satt upp. Att Poseidon fått dispens beror just på att hyresgästerna erbjuds andra lösningar. Bolaget bygger just nu flera liknande hus runt om i Göteborg.

”Vill kunna bygga fler bostäder”

Dan Sandén är teknisk chef på Framtiden-koncernen, som omfattar Poseidon, Familjebostäder, Bostadsbolaget och Gårdstensbostäder. Han säger att det finns flera anledningar till att hela koncernen nu jobbar intensivt med parkeringsfrågan.

– Vi vill kunna bygga fler bostäder. Parkeringar tar upp plats, och att bygga dem är inte heller det billigaste. Framförallt inte underjordiska garage, säger Dan Sandén.

Studier visar att varje enskild p-plats i ett underjordsgarage kostar 350 000–450 000 kronor att anlägga (se faktaruta). Ibland, som i det omskrivna fallet med Skeppsbron i Göteborg, betydligt mer. Där beräknas 700 p-platser kosta 1,2 miljoner kronor styck.

Dan Sandén, teknisk chef Framtiden.

– De kostnaderna har tidigare slagits ut på alla hyresgäster, oavsett om de har bil eller inte. Det är inte hållbart. Vi vill hitta en modell där parkeringarna mer står för sina egna kostnader. Vi försöker också aktivt minska antalet parkeringar i alla nya projekt, säger Dan Sandén.

En del i det arbetet är att bättre försöka utnyttja befintliga parkeringsplatser. Framtiden-koncernens bolag äger 38 000 stycken. Många av dem står outnyttjade.

Om bilarna istället koncentreras eller flyttar in i parkeringshus, så kan nya bostäder byggas på det som tidigare varit parkering.

– Då kan vi bygga på egen mark, det blir billigare, säger Dan Sandén.

Personliga p-platser tas bort

Som Hem & Hyra tidigare berättat planeras en storskalig omvandling i hela Göteborgs stad. Personliga p-platser ska på sikt tas bort och göras om till tillståndsparkering. Hyresgästerna får ställa sig där de hittar en ledig ruta.

Ett pilotprojekt pågår i Frölunda, men det har ännu inte utvärderats.

– Allting hänger ihop. När vi nu ska utöka antalet laddstolpar för elbilar så blir det naturligt med tillståndsparkering, för vi kan inte sätta stolpar överallt. Målet är att alla hyresgäster ska ha tillgång till laddning inom 400 meters radie från huset, säger Dan Sandén.

Hur mycket dialog med hyresgästerna har ni om allt detta? Kan det inte innebära en påtaglig försämring i boendet att bli av med sin personliga parkering, speciellt för många äldre?

– Vi har aldrig sagt att vi urskillningslöst ska införa tillståndsparkering. Men det är ett arbete som pågår, i första hand i samband med nyproduktion. Självklart kommer vi att föra dialog. Mycket av det vi gör handlar ju om att tillföra positiva saker som hyresgästerna efterfrågar. Laddstolparna är ett exempel, men även andra mobilitetsåtgärder. Krav på säkrare cykelförvaring är till exempel en vanlig synpunkt. Allt det här är saker som ligger helt rätt i tiden.

Fakta: Så mycket kostar parkeringar att anlägga

• Asfalterad yta: 10–15 000 kronor/plats.

• Parkeringsdäck: 50–100 000 kronor/ plats.

• Parkeringshus (ovan jord): 100–300 000 kronor/ plats.

• Nedschaktat garage: 350–450 000 kronor/ plats.

• Bergrum i befintlig miljö: 500–600 000 kronor/plats.

• Mekaniskt garage: 800–1000 000 kronor/ plats.

Källa: Stockholm Parkering.

Fakta: Du betalar även om du inte har bil

Parkeringsplatserna hos en hyresvärd är i regel subventionerade via hyrorna. Den som hyr en p-ruta betalar mindre än vad det egentligen kostar att stå där.

När det gäller nybyggda parkeringsplatser i garage så är subventionen ofta över 50 procent.

I två hyreshus i Uppsala innebar de subventionerade garageplatserna en hyreshöjning på 950 respektive 1 230 kronor i månaden för hyresgästerna.

Källa: Rapporten ”Framtiden för parkering och nya bostäder” från 2020. Rapporten är framtagen gemensamt av Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och Naturskyddsföreningen.

Hyresgästerna och klimatkrisen
Läs också Politikerna vill att göteborgarna ska åka kollektivt – men har chockhöjt priset Jan-Åke blev av med sin parkering – fick lösa det själv

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.