Annons

Nya regler kan leda till färre renoveringar

Nyheter Att hyresgäster får mer att säga till om vid renoveringar kan leda till att planerade insatser i boendet av kostnadsskäl inte blir av. Det medger utredaren själv, som också räknar med att fler fall hamnar i hyresnämnden.

Förra veckan presenterade regeringens särskilda utredare Agneta Börjesson (MP) en analys om hur hyresgästers inflytande kan stärkas. Som Hem & Hyra tidigare skrivit har utredningen mötts av hård kritik från flera branschföreträdare, som hävdar att förslagen slår mot hyresvärdar som har behov av att renovera men nu kanske avstår på grund av kostnadsskäl.

Enligt utredningen föreslås hyresgästerna få mer att säga till om i samband med renovering, vilket sannolikt kommer att leda till att värdarna i större utsträckning behöver erbjuda olika nivåer av upprustning.

Läs ocksåVärdarna starkt kritiska till Hyresgästutredningen

Agneta Börjesson medger att det även kan finnas negativa aspekter av att stärka hyresgästernas inflytande.

– Det kan bli så att det skapas osäkerhet och att man senarelägger en renovering, eller att den inte blir av. Men vi bedömer att förändringarna på sikt kommer att ge bättre processer, nöjdare hyresgäster och en större tilltro till systemet.

Agneta Börjesson (MP) har lett utredningen.

Att motståndet mot utredningen varit stort är inte förvånande, menar Agneta Börjesson.

– Hyreslagstiftning innebär att väga olika intressen mot varandra. Det ligger i sakens natur att inte alla är nöjda.

Även hyresnämnderna i storstäderna kan räkna med ett ökat tryck och längre förhandlingar, då fler förväntas vända sig till högre instans för ett avgörande vid renoveringar.

Annons

– Tills ett jämviktsläge infaller blir det nog fler fall. Men målsättningen är i förlängningen att hyresrätten blir mer attraktiv, säger Agneta Börjesson.

Läs ocksåUtredning föreslår mer inflytande för hyresgäster

Enligt Erika P Björkdahl, docent i civilrätt vid juridiska institutionen på Uppsala universitet, finns det behov av att skärpa lagstiftningen i samband med renoveringar. I synnerhet när det gäller värdarnas plikt att ge de boende fullständig information.

– Hyresgäster är konsumenter och på många områden finns det lagkrav på att konsumenter måste få ordentlig information innan det utförs förändringar. I dag är hyresgästerna i informationsunderläge.

Eftersom hyresgäster som accepterar en renovering avsäger sig rätten att få saken prövad i domstol är det av stor vikt att de fått ett riktigt beslutsunderlag, resonerar hon.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

– Jag tror att man med denna ändring får bättre förutsättningar att uppnå ändamålet med lagen vid renovering, att tillämpa den som det var avsett.

Anne Bratt Norrevik, chef på hyresnämnden i Stockholm, vill helst vänta till remissrundan med att yttra sig kring utredningen men ger ändå en viss fingervisning:

Annons

– Jag har svårt att säga något. Men det är oklart om alla förslag går igenom då man kan ha synpunkter på flera punkter.

Om tidsplanen följs skickas den så kallade Hyresgästutredningen på remiss före sommaren.

 

 

Läs också Hyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyror Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.