HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Orimlig lösning? De slåss om att vinna tillbaka din överhyra

Nyheter Den som betalat överhyra får pengar tillbaka direkt. Men använder “Orimlig hyra” rimliga metoder? Nu utmanas Hyresgästföreningen att hjälpa andrahandshyresgäster som betalat överhyra. Hem & Hyra granskar uppstickaren.
Foto: Getty images / Montage
Alban Dautaj, vd och chefsjurist på Orimlig hyra.

“Du har rätt att få tillbaka tusentals kronor. Vi betalar tillbaka din överhyra inom två dagar” Kanske känner du igen reklamen för Orimlig hyra, en tjänst som utmanar Hyresgästföreningen och hjälper hyresgäster med återbetalning av så kallad överhyra. Haken? De stoppar ungefär en tredjedel av överhyran som betalas tillbaka i egen ficka.

Att få tillbaka överhyra efter att ha bott i andrahand kan vara en tidskrävande process med handläggningstid på uppemot två år i hyresnämnd. Affärsidén bakom “Orimlig hyra” är att du får pengar tillbaka direkt. Men en tredjedel av beloppet du har rätt till, tar juristerna som betalning för insatsen.

Läs ocksåAkelius lägenheter hyrdes ut till ockerhyror – hyresgäster kräver tillbaka 230 000

Så här fungerar det. Den som bott i andrahand och betalat för mycket vänder sig till Orimlig hyra och får då en kalkyl på hur mycket juristerna där tror de kan få tillbaka. Som klient får du då en beräknad återbetalning på ungefär 70 procent av det beloppet.

Men varför ska du som andrahandshyresgäst avstå en så stor del av pengarna? Att driva den här typen av ärenden i Hyresnämnden är gratis, och inte jättekomplicerat. Enligt Hem & Hyras genomgång är det vanligast att företräda sig själv, och ungefär 85 procent av alla lyckas bra, och får pengar tillbaka.

Hyresgästföreningen, som också hjälper drabbade hyresgäster, får pengar tillbaka i ungefär 90 procent av fallen, och du behåller då hela summan.

Läs ocksåFiffi tog strid - fixade 200 000 kronor till sig och grannarnaKvinna i soffa med en hundvalp

Fördelen med Orimlig hyra är enligt dem själva att du slipper vara inblandad i processen och istället får dina pengar direkt, oavsett hur det går i slutändan. Enligt deras beräkningar får hyresgäster dessutom tillbaka mer pengar, trots avdraget.

– När vi jämfört de 400 ärenden som vi drivit med 400 som drivits på annat håll så ser vi att vi betalar ut ungefär 20 procent mer än vad hyresgästen hade fått själv för att vi är bättre på att yrka rätt belopp och inte är lika mottagliga för påtryckningar, säger Alban Dautaj, vd och grundare av Orimlig hyra

Hem & Hyra har gått igenom ett hundratal hyresnämndsbeslut som rör återbetalning av hyra. De visar att Orimlig hyra nu driver lika många fall som Hyresgästföreningen, efter bara några års verksamhet. Hyresgästföreningens jurister är både positiva till att fler får hjälp och kritiska mot arbetsmetoden.

Läs ocksåEfter hyresvärdens blunder: Ghassan får kraftigt sänkt hyra

– Det är väl aldrig fel att få hjälp men prislappen där är på något sätt högre eftersom man inte får hela summan, säger Roger Höög, chefsjurist på Hyresgästföreningens region Västra Sverige.

Enligt honom kan hyresgäster dessutom få ytterligare hjälp av Hyresgästföreningen och Orimlig hyras arbete avhjälper inte själva grundproblemet, bostadsbristen.

– Det de gör är en ytterst begränsad del av det Hyresgästföreningen gör, säger Roger Höög.

När Hem & Hyra pratar med jurister på Hyresgästföreningen framkommer även en annan kritik – nämligen att Orimlig Hyra har oetiska arbetsmetoder. I några fall har Hyresgästföreningens jurister gjort ett förarbete med att hjälpa en hyresgäst som sedan tas över av Orimlig hyra. Att så har skett bekräftas av Alban Dautaj, som dock menar att hyresgästens bästa måste sättas i första rummet.

– Det har hänt i kanske 20 fall och jag tycker det är jättebra. I slutändan är det andrahandshyresgästen som ska få en lösning på sitt problem och få sina pengar. När de vänder sig till oss, trots att Hyresgästföreningen hjälpt dem 80 procent av vägen, så det väl bra att dessa medlemmar får en lösning?

Fakta: Så många har fått tillbaka sina pengar

Hem & Hyra har gått igenom ett hundratal beslut från 2021 och 2022. På den tidsperioden har vi hittat 42 ärenden som Hyresgästföreningen drivit, 41 som Orimlig hyra drivit och 71 som hyresgäster drivit själva.

Så här ser träffsäkerheten ut i Hyresnämnden:

Hyresgästföreningen. Bifall 38, avslag 4.

Orimlig hyra. Bifall 32, avslag 9.

Inget ombud. Bifall 60, avslag 11.

Fakta: Tre vägar till återbetalning

Hyresgästföreningen. För dig som är medlem i Hyresgästföreningen ingår juridisk hjälp med att få återbetalning av hyra. I många hyresnämnder är det kötid och det kan ta upp till två år att få tillbaka pengarna. Om ärendet bifalls så får du hela beloppet tillbaka.

Kostnad: Medlemskap 85 kronor i månaden.

Orimlig hyra. Vem som helst kan vända sig till Orimlig hyra som gör en kalkyl och bedömning av ditt ärende. Om de tror sig kunna hjälpa får du pengarna tillbaka redan efter två dagar. Sedan driver Orimlig hyras jurister ärendet utan din inblandning.

Kostnad: Ungefär 30 procent av den överhyra du beräknas få tillbaka.

Inget ombud. Du kan själv vända dig till hyresnämnden där du bor, kostnadsfritt och begära att få din överhyra tillbaka. För det krävs att du beräknar en skälig hyra som sedan bedöms av Hyresnämnden och om du är framgångsrik får du mellanskillnaden mellan det du betalat och den skäliga hyran.

Kostnad: Gratis.

Läs också Hyresgäst betalade kvarts miljon i förskottshyra Värd kan tvingas betala tillbaka överhyra på 184 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.