PBA bland dem som vräker flest
Hur hårda är PBA egentligen?
– De åker på första hyran. Vi har ett avtal att de ska betala hyran varje månad. Om det är Agda 90 som bott hos oss i många år då ringer vi. Men är de nya hos oss då tar vi fram kanonen direkt, säger Rasmus Rasmussen, vd.
I Hem & Hyras undersökning landar PBA på 8,3 procent avhysningsansökningar, medan Karlskronahem ansökte om vräkning av 1,9 procent av sina hyresgäster förra året. I PBA:s statistik landar andelen ansökningar på fem procent, skillnaden kan bero på att en del ansökningar registrerats dubbelt.
Är ni mycket strängare än Karlskronahem?
– Nej. De är ett kommunalt bolag och har ett socialt ansvar i sina ägardirektiv. Vi är ett privat bolag. Så på det sättet är vi strängare.
Men PBA ser inget självändamål i att vräka sina hyresgäster. I de allra flesta fall löser det sig och hyresgästen betalar sin hyra. PBA gör också gärna upp en
avbetalningsplan.
– Vi gör ingen en tjänst genom att låta dem komma upp i en hyresskuld. Har de en hyra i skuld så är det hyresgästens problem, har de tio hyror så är det värdens och världens problem. Vi måste vara väldigt aktiva för det gagnar hyresgästen, säger Rasmus Rasmussen.
2013 gjorde PBA 90 ansökningar om vräkning, av dem var det till slut fem hushåll som avhystes.
Samma personer registreras flera gånger eftersom det finns de som är ”återfallsförbrytare”. Troligen rör det sig om 45 hushåll.
Källa: PBA