Skumt samtal var misstag
Det är lätt att bli lurad nu för tiden. Nästan dagligen kommer mejl med uppmaningar om att uppdatera kontot, kontrollera var en transport finns och liknande. I stort sett alltid med en uppmaning om att klicka på en länk. Det är svårt att värja sig och ofta är bedrägeriförsöket väl kamouflerat.
Men det kan också dyka upp försök att lura hyresgäster. Det kan knacka på dörren eller så ringer det. Det hände flera av Bostaden i Umeås hyresgäster.
– Det var en ventilationsfirma som ringde och sa att den fått i uppdrag att rensa ventilationsrör i lägenheterna. Och det skulle kosta 3000 kronor för hyresgästen, säger Hanna Olsson. kommunikationschef på Bostaden.
– Dessbättre var det en hyresgäst som blev misstänksam och hörde av sig.
Det visade sig snart att det rörde sig om ett misstag. Ventilationsfirman hade beställt marknadsföringsunderlag riktat mot villaägare och felaktigt fått telefonlistor till hyresgäster.
– Det var väldigt skönt att det var ett ärligt misstag. Men det visar också hur lätt det kan vara om någon vill försöka lura andra. Ett telefonsamtal helt enkelt, säger Hanna Olsson.
– Nu blev det ingen skada skedd.
Hon uppmanar alla att vara försiktiga om det ringer någon som säger sig behöva göra något i lägenheten på uppdrag av Bostaden. Eller bara vill kontrollera något, på uppdrag av Bostaden.
– Vi hör alltid av oss innan det ska göras några åtgärder i lägenheterna. Det är vårt ansvar som fastighetsägare att informera i tid, så att våra hyresgäster inte ska behöva oroa sig, säger Hanna Olsson.
– Så har man inte hört av oss innan, som i det här fallet, ska man inte gå med på något utan att ha pratat med oss först.
• Bedragare kan dyka upp där man minst anar det. Id-stölder, bluffakturor eller investeringsbedrägerier är vanliga.
• På den här sidan på internet kan du läsa mer om hur du skyddar dig: https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/se-upp/