Stor vattenskada – granne tvingas fixa nytt boende själv
Hallgolvet i Monicas lägenhet är mjukt och gungigt som botten i en uppblåsbar hoppborg. Med den avgörande skillnaden att här inte alls finns någon underhållningsfaktor. Flera rum i lägenheten i Bagarmossen är vattenskadade och måste renoveras efter läckan i grannlägenheten i oktober i fjol. I flera timmar sprutade den trasiga ledningen ut vatten. Rakt ut genom grannens dörr och ut i trapphuset. Dessutom till våningen nedanför samt genom väggen in i Monicas lägenhet. Skadorna har dokumenterats av värden Stockholmshem och beräknas ta i alla fall ta tre-fyra veckor att åtgärda.
– Beroende på om omfattningen är större än vi tror, om det spridit sig, skriver Stockholmshem i ett mail 29 mars i år.
Men trots att Monica är den utsatta parten i händelseförloppet får hon ingen hjälp av Stockholmshem, som har 26 000 lägenheter, att hitta en evakueringslägenhet. Hon slipper betala hyra, men i övrigt hänvisas hon till sitt försäkringsbolag.
– Försäkringsbolaget säger: Inget problem. De tar hand om flytt – men inte var man ska bo. Det får man klara själv, säger Monica som kontaktat lägenhetshotell utan framgång. Hennes situation kompliceras ytterligare av att hon har husdjur och det är en rejäl begränsning när man ska hyra rum. Särskilt då det inte säkert går att bedöma hur länge renoveringstiden blir.
– Man blir så hjälplös i en sån här situation. Lösningen borde inte ligga hos mig utan försäkringsbolaget och hyresvärden, säger hon.
Karin Stener på Stockholmshem säger att det alltid är hyresgästens försäkringsbolag som ska hjälpa till med evakuering.
Folksam, som är Monicas försäkringsbolag, rekommenderar i ett brev att ”man tar kontakt med sina vänner, familj, kollegor (den närmsta kretsen) och försöker att lösa boendet på det sättet”. Lars Nilsson, avdelningschef på Folksam boendeskador säger att försäkringsvillkoret bara täcker kostnader men att de försöker hjälpa till om man kan men att det kan vara svårt beroende på vilken bostadsmarknad det handlar om. Hans erfarenhet är att det brukar lösa sig i ett samråd mellan parterna.
– De allra flesta fastighetsägare vill hjälpa till och har ett intresse av att göra det smidigt, säger Lars Nilsson.