HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Tunga JO-kritiken: Seppo fick vänta i 2,5 år på beslutet om trafikbullret

Borlänge Seppo Rosenberg fick vänta i 2,5 år på att få ett beslut från miljönämnden om trafikbullret utanför hans lägenhet. ”Det här är åt helvete”, säger han. Nu får nämnden kritik av JO på flera punkter.
Foto: Privat
Seppo Rosenberg fick vänta i 2,5 år på beslutet från miljönämnden. Nu får nämnden kritik av Justitieombudsmannen, JO, för sin långsamma handläggning.

Seppo Rosenberg och hustrun Anita bor i en lägenhet på Tunagatan i centrala Borlänge.
– Det är en hårt trafikerad gata och huset är gammalt med fönster som släpper igenom ljud, damm och avgaser, berättar han.

Seppo säger att han först försökte få hyresvärden Masmästaren att åtgärda problemen. När inte det gick vände han sig till miljökontoret i Borlänge för att få hjälp. Det var den 29 maj 2018.

Läs ocksåTingsrätten gjorde fel – rättegången om balkongfallet i Ludvika måste tas om

Först ett halvår senare kom personal från miljökontoret hem till Seppo och Anita. Utan att göra någon bullermätning kom de fram till att bullret utomhus sannolikt översteg 65 decibel och att friskluftsventilerna i huset inte var tillräckligt ljudtäta. Dessa behövde åtgärdas, men ansvaret föll på vägtrafikhållaren – det vill säga kommunen genom plan- och markkontoret.

Sedan hände … ingenting.
– Ändå ringde jag kontinuerligt, kanske ett par gånger i månaden till miljökontoret, säger Seppo.

Handläggaren på miljökontoret kontaktade visserligen personal på plan- och markkontoret. Men det rörde sig om muntliga samtal som aldrig dokumenterades. Och som sagt, ingenting hände. Ärendet föll mellan stolarna och miljökontoret följde inte upp det.

Läs ocksåKristerssons löpsteg väckte Mikaela - nu byggs gymmet om efter flera års kamp

Hanteringen fick Seppo att anmäla miljönämnden till Justitieombudsmannen, JO, i maj 2019.

JO inledde en utredning men kommunen fortsatte att göra ingenting. I juni förra året skrev Seppo därför till nämnden och krävde ett beslut, vilket han också fick. Men beslutet gällde ett annat ärende där Seppo var inblandad. Detta trots att han var mycket tydlig med att det gällde ärendet med trafikbullret.

Först i november förra året, 2, 5 år efter den första kontakten, fick Seppo sitt beslut. Ventilerna skulle åtgärdas. Samtidigt hade pandemin tagit ny fart. På grund av det kunde inte plan- och markkontoret göra hembesök.
– Men det är bara undanflykter. Det har sprungit hantverkare och fastighetsskötare i huset under den här tiden. Och vi kan ju gå in i ett annat rum eller lämna lägenheten under tiden de är här.

Läs ocksåBevakningskameror: Hem & Hyras reporter jagar bilden på sig själv – lagen är snårig

Ventilerna är fortfarande inte fixade men det ska de vara senast den 30 juni. Det slås fast i nämndens beslut och det gäller oavsett restriktioner och pandemiläge.

Men Seppo är inte nådig i sin kritik.
– Det här är åt helvete. Ett sådant här ärende ska handläggas skyndsamt men nu har det gått över tre år, säger han.

Seppo tror heller inte att det räcker med att bara åtgärda ventilerna. Han har därför ansökt om att hyresnämnden ska förelägga hyresvärden Masmästaren att ordna med nya tätningar runt fönstren.

JO håller med Seppo om att handläggningen varit för långsam. Miljönämnden kritiseras för bristande dokumentation och för att inte ha följt upp att åtgärder vidtogs.

”Ett beslut i ärendet borde naturligtvis ha kunnat fattats tidigare”, står det i skrivelsen.

JO kritiserar även nämnden för att ha blandat ihop de två olika ärenden som rörde Seppo.

 

Elina Brodén.

Miljönämndens ordförande Elina Brodén (MP) konstaterar utan omsvep att politikerna i nämnden brustit.
– Det är beklagligt och vi ser nu över våra rutiner för att det inte ska hända igen. Det är klart att han skulle ha fått ett beslut inom rimlig tid, säger hon.

Enligt Elina Brodén pågår ett arbete där miljökontoret ska ta fram nya processbeskrivningar och skriftliga rutiner för handläggningen.
– Det är en del i att standardisera arbetsprocessen. Vi håller också på att utforma ett system för en regelbunden ärendeuppföljning. Det ska göra att vi inte tappar bort ärenden, säger hon.

Läs också Mer surr i Trollhättan – bygger hotell för insekter Tigers höga cyklar sticker ut i Örebro – ”jag gillar annorlunda”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.