HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Var på din vakt trots nya lagen om telefonförsäljning

Nyheter Nu räcker det inte längre med muntliga avtal vid telefonförsäljning. Efter mer än tio år fick Konsumentverket igenom kravet på att ett avtal måste vara skriftligt.

Men den nya formuleringen i lagen innebär inte att man går helt säker från oseriösa försäljare, trots att kunden måste ge ett skriftligt godkännande. Till att börja med innebär ”skriftligt” inte att din namnteckning är enda sättet att godkänna det. Det räcker med att du svarar på ett sms eller skickar ett mejl.

”Jag har ett jättebra erbjudande om …” Många, oavsett om de bor i hyresrätt eller ägt boende, känner säkert igen den typen av samtal. Fram till den 1 september räckte det med att man tackade ja över telefon för att få varan eller tjänsten – tätt följda av räkningar i brevlådan.

Läs ocksåGabriella lurades av brandvarnarförsäljaren: "Hade metod för att väcka rädsla"

Försäljningen kan handla om allt från tandborsthuvuden till el från förnybara källor. En av de drabbade, Gabriella Olshammar, berättade i höstas för Hem & Hyra om hur en telefonförsäljare hade stressat henne att köpa en brandvarnare som skickar ett sms samtidigt som den börjar yla.

– Jag sa direkt att jag inte var intresserad, men hon bara körde på. ”Vill du inte få en varning? Tänker du inte på dina grannar?” Hon var väldigt påstridig och till slut kunde jag inte säga nej.

Det hela slutade med att Gabriella Olshammar kunde häva avtalet, något som flera andra av det aktuella företagets kunder inte hade lyckats med.

Läs ocksåKBAB tvingas betala ersättning för radon

I dag skulle det krävas ett skriftligt avtal, vilket ökar kundens möjligheter att tänka över det hela och att stå emot. Men trots att den nya lagen välkomnas av bland annat Konsumentverket finns farhågor för att kapprustningen mellan konsumentskydd och oseriösa telefonförsäljare kommer att fortsätta.

I en TT-artikel varnar Telekområdgivarna, vars verksamhet finansieras av en rad företag inom IT och telekommunikation och som ger kunderna råd om vad man bör tänka på när man skaffar ett abonnemang, för oseriösa försäljare som lovar stort under säljsamtalet för att sedan skicka ett avtal med helt andra villkor. Ett dokument som många inte orkar läsa i dess helhet.

Om den nya lagen fungerar så som avsett återstår därför att se, menar Konsumentverket. Anna Lindström, som är jurist på myndigheten, tror dock att den kommer att avskräcka många oseriösa telefonförsäljare.

Läs ocksåKräver 250 000 kronor tillbaka i överhyra

– Men vi får se framöver hur det går och om problemen minskar, men det försvårar i vart fall för oseriösa näringsidkare eftersom det blir ytterligare ett moment. Sedan kommer det givetvis alltid att finnas oseriösa aktörer på alla marknader.

Den gamla sanningen att man alltid måste läsa igenom ett avtal innan man godkänner det gäller alltså fortfarande i allra högsta grad. Däremot inte att ett skriftligt avtal bara blir giltigt när du har satt din namnteckning på det – det räcker med ett sms.

Fakta: Konsumentverket om den nya lagen

”Bekräftelsen av anbudet ska ges i handling eller annan läsbar och varaktig form. Dit räknas papper, e-post, sms och liknande. Anbudet ska återspegla det erbjudandet som lämnades under telefonsamtalet. I bekräftelsen ska företaget också informera om att avtalet endast är giltigt om det skriftligt accepteras och att något betalningsansvar annars inte föreligger.

”Du ska lämna en skriftlig accept av anbudet för att avtalet ska vara giltigt. Accepten ska lämnas efter samtalet och kan ske elektroniskt, till exempel genom e-post eller sms. Om det inte finns någon skriftlig accept eller om den lämnades under samtalet är avtalet ogiltigt och du är inte betalningsskyldig.”

Läs också Så lång tid tar ärenden i hyresnämnden där du bor Räkna med en lång process när andrahandsuthyrning går snett

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.