Annons

Utesluten hyresvärd hotas av böter på 135 000

Johanneshov Hyresvärden rev ut kök och badrum men dröjde 1, 5 år med att göra klart. Fastighetsägarna Stockholm reagerade och uteslöt värden. Nu hotas samma värd av vite på 135 000 kronor.

”Två av lägenheterna i den aktuella fastigheten har haft stora brister. En av dem har varit obeboelig ända sedan hösten 2012 och saknat ytskikt, vatten och sanitet och haft ett öppet schakt i badrummet. Det förekommer också brister i ventilation, asbest och värme”, så skriver Fastighetsägarna Stockholm i ett pressmedelande där de berättar att en hyresvärd har uteslutits ur föreningen på grund av att medlemmen inte levt upp till föreningens regler om god sed och etiska regler

Mikael Åhman, miljö- och hälsoskyddsinspektör på Miljöförvaltningen i Stockholm har handlagt ärendet som började med en anmälan från en hyresgäst i september 2012. Hyresgästen klagade över en fuktskada i köket och badrummet i fastigheten i Johanneshov. Fastighetsägaren rev ut köket och badrummet under hösten 2012 men gjorde aldrig klart renoveringen.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Därefter följde flera krav på fastighetsägaren från Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholm. Men Fastighetsägaren gjorde varken klart lägenheten eller svarade på miljönämndens krav att göra en fukt- och ventilationsutredning, ta fram ett åtgärdsförslag för att åtgärda fuktskadan och få bort möglet, och skicka in till nämnden. Till slut krävde nämnden att hyresvärden ska betala ett vite på 135 000 kronor om bristerna inte rättades till. Nu ska Mark och miljödomstolen i Nacka avgöra om hyresvärden ska betala vitet.

– Det är ovanligt att vi förelägger om så stora viten, men det har gått så långt och  har varit så stora brister som inte rättats till, säger Mikael Åhman.

Annons

Under tiden processen pågått har ytterligare två hyresgäster berättat om brister i fastigheten. I dag har två av hyresgästerna dragit tillbaka sin anmälan och värden har åtgärdat vissa saker.  Den hyresgäst som kom in med den första anmälan har flyttat. Badrummet och köket har numera åtgärdats, drygt 1.5 år efter att dessa revs ut.

Läs ocksåAnnika Backlund svarar på kritiken mot AB-hem: "Jag vill vara en bra värd"Annika Backlund, halvkroppsproträtt, i blont hår och blåmönstrad kofta, mot en grå bakgrund med sol som faller in snett ovanför henne. AB-hem får kritik av hyresgäster på flera orter för brister i lägenheterna och i underhållet.

– Det är tragiskt att det går så långt att folk tvingas flytta, säger Mikael Åhman.

Varför har det tagit två år för er att se till att fastighetsägaren rättar till felen?

Annons

– Fastighetsägaren har inte följt de krav som ställts och även svarat knapphändigt på frågor och krav. Vi har därför behövt gå vidare med nya brev och beslut, vilket har gjort att det dragit ut på tiden. Fastighetsägaren har dessutom inte skrivit under delgivningskvitton, som visar att beslut har tagits emot, och då har vi fått kalla in polis för att få fastighetsägaren att skriva på.

Läs ocksåHär tar hyresgästerna strid mot kalla hem och dålig skötsel: ”Någon kommer ramla och skada sig snart”Rolf Ohlson, Maria Verlin och Susanne Sundström står på en snöig innergård i vinterklader. I bakgrunden syns gråmålade trähus med vita detaljer. Rolf håller en bunt dokument i handen och det snöar. Hyresgäster hos AB-hem kritiserar brister i lägenheterna och i skötseln.

Hyresvärden vill inte svara på frågor men skriver i ett mejl: ”Du förstår och respekterar säkert att vi inte kan kommentera ett ärende, som skall avgöras i domstol.”

Läs också Johannas kök faller sönder - över 70 lägenheter synas i stor insats mot hyresvärd Råttor, fukt och dålig ventilation – hyresgästerna fick nog och anlitade privata jurister Kommunen griper in: "Lägenhetsdörrarna var fulla av kackerlackor och sekret"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.