Annons

Allt fler övergivna bilar i Mjölby

Mjölby Problemet med övergivna skrotbilar ökar. Det menar Mats Rydell, gatuingenjör på Mjölby kommun.
Foto: Jenny Knutsson
En av de övergivna bilar som hamnat på Mats Rydells bord under hösten.

— Bostadsbolaget är en stor fastighetsägare och därför sticker de ut i statistiken. Men jag får ärenden även från andra fastighetsägare i kommunen, berättar Mats Rydell.

Det är till honom som hyresvärdarna i Mjölby vänder sig för att få bort fordon som bedöms vara skrot, övergivna eller helt enkelt har stått felparkerade en längre tid.

Läs ocksåHär får falska Tiptapp-föraren fri lejd in på kommunens tipp: "Kan inte yttra mig"

— Det är lagstiftningen som styr och det är bara kommunen, staten genom Trafikverket och polisen som har rättslig möjlighet att flytta på någon annans fordon, säger Mats Rydell.

Även om det under senare år har blivit lättare för en fastighetsägare att bli av med skrotbilar så är det fortfarande en omständlig procedur. När ett fordon fått böter för samma felparkering fem gånger kan fastighetsägaren vända sig kommunen med en begäran om att fordonet ska fraktas bort.

Annons

— Då handlar ärendet hos mig. Jag börjar alltid med att skriva ett brev till den som står som registrerad ägare och i samma veva sätter jag även en röd lapp på fordonet där det står att det bör flyttas. Sedan ger jag en respit på normalt två veckor, berättar Mats Rydell.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.
När den röda lappen hamnar på vindrutan har det gått långt. Nästa steg är att kommunen låter flytta fordonet.

Om ingenting händer flyttas bilen därefter till en uppställningsplats där den förvaras i tre månader. Ägaren har då fortfarande möjlighet att få tillbaka sin bil under förutsättning att personen betalar de eventuella skulder som är förknippade med fordonet. Men oftast slutar ärendena på ett och samma sätt, att bilen till sist tas om hand av en auktoriserad skrotfirma.

— Alla kostnader som kommunen har för den här hanteringen har vi rätt att ta ut av den som begär att flytten ska ske. Det betyder att vi fakturerar exempelvis Bostadsbolaget. Sen är det deras sak att försöka få igen pengarna från bilägaren. Om det är på en kommunal gata så skickar vi räkningen direkt till ägaren men ibland går det inte att hitta någon.

Annons

I genomsnitt kostar varje fordonsflytt cirka 2 000 kronor och enligt Mats Rydell får han allt fler ärenden att ta hand om.

Läs ocksåPengar till skyddade boenden gick till anställd – åtalas för åratal av privata inköpEn tvådelad bild som visar en byggnad med texten "Helsingborgs tingsrätt Sveriges domstolar", samt ut utdrag ur en lista med poster som "strumpbyxor, "kjol", "blus", "väst", "elspark", "hudvård" samt en siluett av en kvinna.

— Det är ett problem som ökar, att folk bara ställer sina bilar och struntar i dem. När man slår på dem i registren kan det visa sig att de har körförbud sedan tre, fyra år tillbaka.

Läs också Hissterroristen tryckte på alla knappar samtidigt – skapade kaos för grannarna Tiptapp-förarna vittnar – tvingas flytta pianon utan hiss: "Jobbar 18-timmarsdagar"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.