Besvärligt bygga bostäder på Öckerö
– Det är ett hot mot den framtida bostadsförsörjningen, säger Hans Andreasson, vd för Öckerö Fastighets AB.
Hem & Hyra har tidigare berättat om den besvärliga situationen i Göteborgs norra skärgård. Det råder bostadsbrist, men trafikförbindelserna är en flaskhals för nybyggen. Färjeleden Hjuvik–Hönö är Sveriges tyngst trafikerade och väg 155 är kraftigt överbelastad med dagliga köer.
Länsstyrelsen vill inte se någon bebyggelse på öarna som kan förvärra situationen. Kommunen måste visa att nybyggen inte kommer att öka trafiken, annars hotar myndigheten att överklaga alla detaljplaner.
– Jag vet att Göteborgs stad och Öckerö kommun tittar på olika alternativ för hur man ska lösa situationen med 155:an. Men under tiden ligger hotet om överklagan kvar, säger Hans Andreasson.
Trots detta har ett antal nya bostäder blivit verklighet det senaste året.
Tre hyreshus invigs på Hönö i slutet av juli. De planerades innan länsstyrelsens ultimatum och tillför sammanlagt 60 nya hyresrätter. Dessutom ska den gamla skolan på Kalvsund byggas om till 12 bostadsrätter, efter att länsstyrelsen dragit tillbaka sin överklagan mot den detaljplanen i fjol.
Nu pågår arbetet med den största detaljplanen på många år: nya Öckerö centrum, som bland annat omfattar 350 nya bostäder. Förslaget till detaljplan har varit ute på samråd under våren och då har bland andra länsstyrelsen och Trafikverket fått säga sitt.
Petter Leyman är planarkitekt på Öckerö kommun:
– Signalerna vi fått från länsstyrelsen är att de är tveksamma. De vill se en ny trafikutredning, och att vi kommer fram till en ännu mindre trafikökning än den vi pratat om hittills. Vi argumenterar utifrån att det här kommer att vara centrumnära bostäder där man inte behöver bil i samma utsträckning, säger Petter Leyman.
Han menar att länsstyrelsen samtidigt har förståelse för behovet av ett nytt centrum.
– De är positiva till projektet i sig. Trafikverket är mer kategoriska. De tycker inte vi ska genomföra det här alls innan vägsituationen är löst, säger Petter Leyman.
Detaljplanen antas troligen av kommunfullmäktige i slutet av året. Frågan är vad som händer då.
– Det är trots allt inte länsstyrelsen som har sista ordet, utan Mark- och miljödomstolen. Så det finns inget ”byggstopp” i den meningen, säger Petter Leyman.
Samtidigt betonar han att alla är överens om att trafiksituationen måste få en lösning.
– Alla kommuninvånare använder vägen. Vi kan inte sticka under stol med att det är ett problem. Det hindrar oss inte från att planera fler bostäder, men det blir en stötesten. Det vi kan göra är till exempel att förtäta och bygga bättre gång- och cykelvägar.
Göteborgs kommun och Öckerö kommun har inlett en så kallad åtgärdsvalsstudie. Just nu väntar man in en större regional plan från GR (Göteborgsregionen) innan arbetet fortsätter.
Grundproblemet är att väg 155 är för smal för mängden trafik på flera sträckor och går tvärs igenom bostadsområden.
Göteborgs kommun har infört förbud att bygga bostäder väster om en viss punkt i Torslanda på grund av dessa problem.
Tidigare har Trafikverket gjort en egen studie där myndigheten kom fram till att en utbyggnad av väg 155 med särskilda busskörfält skulle kunna vara en lösning. Något som vållade protester från boende i villaområdena längs vägen.
När åtgärden dessutom bedömdes som för dyr och tidskrävande fick det Trafikverket att lägga utredningen på is. Istället överläts frågan till kommunerna.
Göteborgs kommunfullmäktige bestämde sig i vintras för att prioritera en ny tvärförbindelse norr om bostadsområdena. Men en sådan väg skulle kräva en ny bro mellan Hästevik och Hönö, eventuellt via Björkö.
Moderaterna på Öckerö, som styr kommunen ihop med L och KD, säger nej till en bro. Kommunens invånare har redan sagt nej till en sådan i två folkomröstningar.