Ersätts för likmaskar i köket

Älvkarleby Hyresgästen Elisabeth Hockman Sandin, som fick likmaskar i köksfläkten, kommer att få ekonomisk ersättning från hyresvärdens försäkringsbolag.

– Försäkringsbolaget har utrett frågan och tagit på sig ersättningsanspråket, bekräftar Eva Henebäck, vd
för Älvkarlebyhus för Arbetarbladet.

Det är snart två år sedan som flera hyresgäster på Bultbovägen i Skutskär drabbades av mögel och fukt. Under renoveringsarbete i fastigheten fastnade en fågel i Elisabet Hockman Sandins frånluftsutsläpp, och när fågeln dött, ramlade likmaskar ner på spisen.

Läs ocksåDärför växer frustrationen i Perstorp – ”dyrt och obefogat” utreda alla lägenheterEn tvådelad bild. En äldre kvinna med glasögon och vitt hår som sitter i en lägenhet vid ett bord med en pärm på. En bild tagen ovanifrån som visar ett bostadsområde.

Älvkarlebyhus vd, Eva Henebäck framhåller för Arbetarbladet att försäkringsfrågan inte alls sköts av bostadsbolaget utan helt och hållet hanteras av deras försäkringsbolag.

I oktober bad Elisabeth Hockman Sandin om 32 000 kronor i ersättning för bland annat en sadel, en barnvagn och kläder som blivit mögelskadade. Hon har fortfarande inte fått några pengar.

– Jag har fått låna vinterkläder till barnen, sen har jag fått hjälp av min mamma, berättar Elisabeth Hockman Sandin för Arbetarbladet.

Läs ocksåMöglet fick dem att flytta fort efter lång väntan – detta gäller om du drabbasEn ung kvinna i kort hår och glasögon som sitter på en säng med en liten pojke.
Läs också "Vi får husarrest" - hyresgäster fast i hemmet när hissreparationer tar tid Hela vinden var full av mögel – värden ber om ursäkt Få klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka om

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.