Annons

Flyttfirma slarvade bort hyresgästernas möbler

Stockholm Kalla lägenheter, försvunna möbler, speglar och bilder på barnen. Det började inte så bra när Stockholmshems hyresgäster flyttade tillbaka till Valla Torg efter renoveringen.
Foto: Kenneth Samuelsson
Marianne Zetherlund visar grannen Ingrid Wall hur man ställer in värmen via läsplattan.

Hem & Hyra har pratat med nio av de hyresgäster som flyttat tillbaka till Sandfjärdsgatan 89 vid Valla torg i Årsta efter renoveringen. Få av dem är nöjda med renoveringen, Per Frimodig Engfeldt är ett av undantagen.

– Det har varit några småfel men det är till för att lösas, vi är nöjda och har inget att klaga på, säger han.

Läs ocksåÖver 300 hyresgäster ingår i stor miljösatsning

Av nio personer har fyra stycken inte fått tillbaka de saker som Stockholmshems flyttfirma har magasinerat under renoveringen.

Karin Stener kommunikationschef på Stockholmshem, säger att hyresgästerna har blivit av med enstaka saker. Men flera hyresgäster vittnar om att det rör sig om ganska många saker. Esperanca Noon blev av med fem taklampor, fyra stora mattor, två byråer, en cykel, en stor kartong med leksaker. Men det som hon tycker är jobbigast är att två lådor med minnen och bilder på barnen är borta.
– Det är hemskt. De har lovat att de ska ta hand om våra saker men det blev bara skit av det, säger hon och berättar också att det vissa nätter inte har funnits kallvatten när hon ska göra välling till sin son.

Anna Gisslen har en lista på sex-sju saker som försvunnit, bland annat en kartong med minnessaker från sin mamma, sonens dataskärm och benen till köksbordet. Hon upptäcker nya saker som är borta varje dag.
– Sedan har det varit kallt sedan jag flyttade in, fläkten funkade inte och när jag badade blev det översvämning. Men de har fixat en del saker.

Läs ocksåDemonstration utanför stadshuset mot hyreshöjningar

Birgit Westerdahl hade ingen värme i lägenheten när hon flyttade in och tvingades sova med pyjamas och filtar. Det har blivit bättre men hon saknar fortfarande värme i kök och badrum.
– Sedan saknar jag en låda med arvegods i silver som inte kommit tillrätta, jag hoppas den kommer fram men misstänker att den är borta.

Annons

Ingrid Jonsson har blivit av med en spegel och en halv bokhylla.
– Det var en stor besvikelse att komma tillbaka. Jag har rullator och det är jättejobbigt att komma in i porten när dörröppnaren inte fungerar.

När jag ringer på hos Ingrid Wall och Marianne Zetherlund som bor grannar i huset så hälsar de på varandra och pratar om hur de upplever tillbakaflytten.
– Jag tycker det funkar ganska bra, men har förlorat en ny dammsugare och sedan kan jag inte gå ut själv eftersom den elektriska dörröppnaren inte fungerar i porten, säger Ingrid Wall.

Läs ocksåHyrorna höjs med 40 procent vid Valla torg

Marianne Zetterlund tycker att mycket är fint och fräscht och gillar de nya hissarna och källarföråden.
– Men vi har haft ett avlopp som luktat jätteilla men det har de fixat. Jag tycker de har varit bra på att fixa saker när vi sagt till, säger hon.

Flera hyresgäster förstår inte hur den elektroniska skärmen på väggen fungerar, tanken är att man till exempel ska kunna ställa in värmen i de olika rummen på skärmen.
Mötet mellan de två hyresgästerna slutar med att Marianne Zetherlund visar Ingrid Wall hur skärmen fungerar.

Karin Stener, kommunikationschef på Stockholmshem, säger att det försvunnit enstaka saker för hyresgäster på Sandfjärdsgatan 89.
– Det är jättetråkigt och vi har en dialog med flyttfirman. Vi kommer att lösa det på bästa sätt och hyresgästerna kommer att få ersättning för saker som inte återfinns.

Hur många hyresgäster har blivit av med grejor?

Annons

– Av de 66 hyresgäster som flyttat tillbaka till Valla torg och Sandfjärdsgatan har vi fått in tio anmälningar om att saker saknas, men två stycken har fått tillbaka sina saker.

Varför har sakerna försvunnit?
– Vi vet inte och fokus för oss nu är att sakerna ska komma till rätta men vi kommer att ha en diskussion med flyttfirman om varför.

Många vittnar om att allt inte var klart och fungerade vid inflyttning. Vad beror det på?
– Arbetena ska vara klara inför inflyttning men tyvärr har vi i vissa fall inte varit helt klart innan hyresgästerna flyttade tillbaka. Vi är medvetna om bristerna och försöker åtgärda felen så fort det bara går.

Flera klagar på att det inte är någon värme i vissa rum. Kommentar?
– Det har installerats en ny värmecentral och den ska justeras in de kommande veckorna och vi hoppas att insatserna gör att alla rum i huset får rätt temperatur.

Läs också Bostadsborgarråd utlovar mycket högre hyresrabatter Tiptapp-förarna vittnar – tvingas flytta pianon utan hiss: "Jobbar 18-timmarsdagar"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.