HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Håller fast vid att det finns en uppgörelse ­- men det finns ingen

Växjö Som Hem & Hyra avslöjat finns det ingen giltig överenskommelse om att hyran ska höjas över 400 kronor när plastmatta och plastväggar byts mot nya i plast i ett badrum. Eller det finns det visst, hävdar både Hyresgästföreningen och Växjöbostäder.
Foto: Annika Wallsson
Här tycker både Växjöbostäder och Hyresgästföreningen att en höjning med 400 kronor för att byta plastmattor är okej. Hyresgästerna har tagit strid mot detta.

Det är hyresgästerna Pernilla Enemark och och Titti Tekin som tagit kampen. Och det är Hem & Hyra som börjat vända på dokumenten. Det visade sig att det som Hyresgästföreningen och Växjöbostäder kallar för överenskommelse i själva verket är ett diskussionsprotokoll. Inte alls vad parterna påstår. Det finns ingen giltig uppgörelse. Det finns inget som säger att hyran ska öka med vad parterna påstår. Hela ärendet är på ruta noll, för att vara krass.

Men det tycker inte Växjöbostäder och Hyresgästföreningen.

Läs ocksåKonflikt om renovering i Kortedala – rädsla för hyreschock

–  Fast vi har ändå en muntlig överenskommelse, säger Carina Herbertsson, den från Växjöbostäder som skrivit under diskussionsprotokollet.

David Broo, ansvarig förhandlare från Hyresgästföreningen, säger:

– Du ser ju i protokollet att vi är överens. Det är ett förhandlingsprotokoll.

Läs ocksåNy ägare rivstartar renovering av misskötta Härnösandshuset

Nej, det ser jag inte?

– Jo, så är det.

Men detta är ju inte en överenskommelse utan ett diskussionsprotokoll?

Läs ocksåLarm om olaglig asbesthantering - nu agerar Hyresgästföreningen

–  Det är en överenskommelse.

Hem & Hyra har sökt ansvarigt hyresråd hos hyresnämnden för att reda ut hur nämnden ställer sig till ärendet i ljuset av att det inte finns någon överenskommelse. Vi har även kontrollerat med flera jurister att det protokoll som parterna kallar giltigt, inte alls är det. Carina Herbertson återkommer via epost: Detta är en överenskommelse i protokoll och det är den som hyresgästerna har överklagat. Detta är skriftligt och inte muntligt. I dagsläget avvaktar vi hyresnämndens avgörande.

Läs också Värden vill renovera badrummen – därför protesterar de boende Regnvatten i Kerstins spisfläkt – fick vänta flera år på nytt tak

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.