Annons

Här knackar värden på hos nyinflyttade

Blekinge Tre kommunala bostadsbolag i Kronoberg och tre i Blekinge gör hembesök hos sina nyinflyttade hyresgäster. Syftet är att hälsa välkommen och svara på frågor.
Foto: Annika Wallsson
Bovärdar kikar förbi. Ann Norén Rosenberg och Monica Eriksson hälsar Casandra och Elvira Hägneryd välkommen.

Alla kommunala bolag i Kronoberg och Blekinge har någon slags plan för hur hyresgäster, inte minst nyanlända, ska introduceras till livet som hyresgäst. Det handlar exempelvis om hur sopsortering går till och hur tvättstugan ska skötas.

Lessebohus satsar på film.

Läs ocksåTräd i skorsten och farliga lekplatser – Hyresgästföreningen vill tvinga bostadsbolaget till åtgärder: "Inte professionella"

– Vi har tagit fram en film med information och den har vi på flera olika språk. Filmen får hyresgästen titta på vid kontraktskrivandet, berättar Håkan Bergström, vd för Lessebohus.

De flesta bolagen satsar på att ge information i samband med att kontraktet skrivs och använder tolk vid behov. Därtill har Sölvesborgshem exempelvis satsat på boskolor förra året och Olofströmshus har anställt en person för att jobba med boinflytande och ordna bomöten, även specifikt för nyanlända.

Sedan finns det bolag som, utöver informationen vid kontraktskrivandet, också hälsar på hyresgästerna kort efter inflyttning. Det är något som Älmhultsbostäder började med för drygt två år sedan. Vid besöket passar bovärdarna Ann Norén Rosenberg och Monica Eriksson på att ge en tygpåse med choklad, penna, nyckelring och miljöbroschyr i.

Läs ocksåBostäder i Borås evakuerar vanskötta hyreshuset på Norrby – hyresgästen Ulf: "Jättetacksam"

– Alla blir så glada när vi kommer. Vi blir ofta inbjudna, berättar Ann Norén Rosenberg och Monica Eriksson fyller i:

– Du ska veta vad många olika sorters kakor vi fått smaka. Det är underbart.

Annons

Sedan skrattar båda gott.

Läs ocksåHär får falska Tiptapp-föraren fri lejd in på kommunens tipp: "Kan inte yttra mig"

– Vi trivs på jobbet. Numera så får alla så bra information från kontoret när de skriver kontrakt så vår roll är mer att vara trevliga och säga välkommen och så svarar vi på olika frågor. Vi tror att det är viktigt för hyresgästerna att de får känna sig sedda och så får de även ett ansikte på oss. Det här ger så mycket, säger Ann Norén Rosenberg.

Frågorna kan handla om allt från var förrådet är till var kattsanden ska slängas.

– Det visste inte vi men vi tog reda på det och det är i hushållssoporna. Vi tror inte att så många känner till det, säger Monica Eriksson.

I bland behöver de använda tolk.

– Men oftast använder vi händerna och gestikulerar. Vi har även många hyresgäster från Indien, som jobbar för Ikea, och då pratar vi engelska för det är de duktiga på, säger Ann Norén Rosenberg.

Annons

Det blir i genomsnitt 15–20 besök i månaden. Just den här dagen knackar de på hos Casandra Hägneryd.

– Det är bara bra att de kommer förbi. Jag har bott här i snart två veckor och jag trivs väldigt mycket. Tidigare bodde jag högt upp med tre små barn och barnvagn. Jag flyttade hit för att komma längre ned, berättar hon.

 

Läs också Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt” Pengar till skyddade boenden gick till anställd – åtalas för åratal av privata inköp

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.