Hyresgäst fick fart på värd

Helsingborg Det rann vatten genom taket. Golv och mattor förstördes. Trots att skadorna anmäldes hörde värden inte av sig. Respons kom först när hyresnämnden kopplades in.

Det var i december förra året som det enligt hyresgästen i Helsingborg ”forsade vatten från yttertak genom bjälklag och ner i min hall i flera dagar”. Det resulterade i att parkettgolvet i hallen förstördes, golvmattan i kokvrån blev vattenskadad och kristallkronan i taket blev sönderslagen.

I anmälan yrkar hyresgästen även på 6 000 kronor i skadestånd för kristall lampan, en förstörd affisch och för det besvär hon anser att hon haft.

Läs ocksåHyresgäst plastade in sin lägenhet – riskerar att vräkasStora delar av lägenheten har täckts av plast, vilket bedöms ha bidragit till fukt- och mögelproblemen. Bilden kommer från saneringsföretaget Belfors rapport.

Efter att kvinnan kontaktat fastighetsägaren vid tre tillfällen utan resultat tröttnade hon och tog ärendet till hyresnämnden. Det fick den privata värden att höra av sig och nu ska följande åtgärdas: hyresgästen ska få en ny linoleummatta i köket, det vattenskadade parkettgolvet ska repareras, elledning i taket samt krok där kristall lampan hängde ska undersökas, läckaget genom yttertak i hall och badrum ska ses över. Dessutom ska värden bedöma värdet av kristall lampan och affischen för att kunna ta ställning till skadeståndsyrkandet på 6 000 kronor.

När värden lovade hyresgästen att åtgärda problemen tog hon tillbaka ärendet. Men i brevet till hyresnämnden lovar hon att återkomma ifall hon inte godkänner värdens arbete och bedömning av affisch och lampa.

Läs också Hyresrådet om bluffande familjen: "Möjligt att man borde se över reglerna" Hockeyproffsets rätt till förlängning: Grönt ljus för fortsatt andrahandsuthyrning Hyresgäst ger upp och flyttar – drar tillbaka viteskravet på en halv miljon kronor Kvinna krävde inneboende student på 12 000 för hot och folkbokföringsbrott

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.