Hyresvärd varnas på arton punkter
I huset på Lilla Essingen bor en stor del av hyresgästerna på korttidskontrakt i andra hand. De hyr av ett bolag och har ett mycket sämre skydd än förstahandshyresgäster. Ett trettiotal boende har samlats i parken utanför huset för att få information från Hyresgästföreningen.
I ett brev till hyresvärden räknar Hyresgästföreningen upp arton allvarliga brister på förvaltningen: felanmälan funkar inte, mängder av tvister med hyresgäster, dålig ventilation, fukt, mögel, smuts, sopor och farliga eldragningar. Men ännu allvarligare är att hyresvärden hyr ut via ett annat bolag till högre hyra och sämre villkor. Många som kommit till mötet hyr i andra hand, har rivningskontrakt, betalar extra för möbler som inte finns och får flytta om de klagar.
– Vi har hört att hyresgäster först sagts upp och sedan fått bo kvar om de betalar en tusenlapp mer i månaden. Det är svinigt, så beter sig inte en seriös hyresvärd, säger Hyresgästföreningens jurist Bengt Öhman och fortsätter.
– Skriv inte på något nytt papper nu. Vi ställer hårda krav på hyresvärden och då kan de komma till er och vilja skriva om kontrakt eller ändra villkor. Kolla med oss först.
Frågorna haglar och många nickar instämmande när läckande gasspisar och höga hyror kommer på tal.
Håkan Nilsson, också han jurist på Hyresgästföreningen, berättar att flera hyresgäster fått tillbaka den hyra de betalat för mycket. Beroende på hur lång tid det rör sig om handlar det om summor mellan 8 000 och 45 000 kronor.
– Ofta väntar vi tills efter flytt och då tar vi med allt på en gång, depositioner och förskottsbetalningar. Man kan räkna med att klagande hyresgäster får motkrav som ett brev på posten, till exempel fakturor för flyttstädning eller skador i lägenheten.
Hem & Hyra har sökt hyresvärden för en kommentar, men inte lyckats nå honom.