Annons

Magnus och Natalija blev utan telefon i två veckor

Vänersborg ​När Vänersborgsbostäder bytte tv-leverantör fick många boende strul med telefoni och bredband. Magnus Kesselmark och Natalija Komolova, som drabbades hårdare än de flesta, tycker att informationen varit allt annat än bra. – Man blev lämnad mitt i öknen och fick leta efter vatten själv, säger Magnus.

​Telia vann när Vänersborgsbostäder handlade upp tv-utbudet. Boende tvingades då teckna nya avtal för tjänster som de haft hos förra leverantören Com Hem.
Vänersborgsbostäder har tagit emot en mängd samtal kring bytet, både före och efter att det trädde i kraft.
– Vi förutsatte att detta skulle påverka människor, men det har skett i större omfattning än vi trott, säger vd Gunnar Johansson.

Hyresgästernas frågor har inte handlat om tv-kanalerna som bolaget trott. I stället har hyresgästerna undrat över främst telefoni och bredband, något som inte ingick i upphandlingen.

Läs ocksåFettklump på 40 ton hittades i avloppsrör – här är proppen som dykare fick hugga bortTill vänster en fettklump i Norrköping som väger över 40 ton. Till höger Andreas Ahnström, Tekniska verken, som inspekterar i en pumpstation.

När Magnus Kesselmark skulle beställa IP-telefoni hade Telia inte den dosa som krävs i lager.
Han och sambon Natalija är beroende av fast telefon. Magnus är hjärtsjuk och hon frilansar som tolk per telefon.
– Nu sitter jag utan lön fast jag vill jobba. Jag får ta smällen.
Magnus tycker att värden och Telia är ansvariga för strulet.
– Jag förstår att bolaget måste följa lagen när de handlar upp tjänster. Men de borde ha frågat vad hyresgästerna tycker, man kan få sin vilja fram på ett mjukt sätt.
Magnus anser också att Hyresgästföreningen borde agerat i frågan.
– Det här rör boendeinflytande och demokrati. Värden har ju bestämt och begränsat utbudet.

Föreningen kan inte påverka vem som vinner en upphandling. Men man kunde varit mer aktiv och ordnat bostadsmöten anser regionordförande Marie Dahlin.
– Det här är stora förändringar, vi kunde gjort övergången bekvämare för hyresgästerna.
Föreningen Väner-Dal fick inte veta hur leverantörsbytet skulle påverka konkret enligt ordförande Maj-Lis Erlandsson.
Hon tycker att bytet är värdens sak och har hänvisat frågor dit.
– Jag vet att många varit förbannade, men ser inte vad vi kunde gjort annorlunda.

Annons

Information har funnits i Vänersborgsbostäders kundtidning och bolaget har dessutom tagit upp saken löpande på boinflytandemöten. Via den kanalen har hyresgästerna fått tillräcklig insyn i vad bytet innebär, enligt vd Gunnar Johansson.
– Vi har inte tagit upp detaljfrågor om sladdar och telefondosor, men vi har varit tydliga med att konsekvensen blir att Com Hem inte kan leverera tjänster, säger han.

Läs ocksåKameror kan spåra fettklumpar - därför kan du tvingas betala om du slarvar med matoljanI förgrunden syns en stekpanna på en spis. Bakom den syns en kvinna i rutig skjorta som stödjer sig med ena armen mot köksbänken. I bakgrunden syns en man so sitter vid ett bord.

Kunde ni informerat hyresgäster bättre?
– Information är svårt, det finns alltid de som inte tycker att informationen varit tillräcklig.

Finns det möjlighet att ta hänsyn till hyresgästernas önskemål när man handlar upp en tjänst?
– I upphandlingskravet fanns att leverantören skulle kunna erbjuda olika paket. Det är svårt att få något som passar alla, frågar man 100 personer får man 50 svar på vad som ska ingå.

Annons

Om 4 till 5 år är det dags för nästa upphandling om tjänsterna. Kommer ni göra något annorlunda då?
– Jag vet inte, det är långt dit och den tekniska utvecklingen går fort. Men vi är tvingade att använda lagen om offentlig upphandling och det gör vi, säger Gunnar Johansson.

Läs ocksåRäddningstjänsten kritiska mot kommunens missbruksboende - hög risk att fler dör
Fakta: Peter Petersson

BakgrundI mars började Telia leverera Vänersborgsbostäders tv-utbud.Boendes egna avtal om bredband, telefoni med mera hos Com Hem blev då obrukbara. Avtalet om tv-utbudet har handlats upp enligt de lagar som gäller offentliga företag.

Läs också Fem år senare – nu har Fagersta till slut ett kommunalt bostadsbolag "Målet är aldrig att resultatet ska bli bra" – allmännyttorna är fast i fuskarnas klor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.