Många klagar och många får rätt
– Det är lite tråkigt att statistiken är så hög. Man hade ju önskat att värden åtgärdade direkt när hyresgästen påpekar ett fel, säger Hyresgästföreningens chefsjurist Lennart Björkman.
Antalet medlemsärenden har ökat stadigt från första inräkningen 2002 och fram till 2008.
– En förklaring kan vara att vår telefonservice blivit mer känd under perioden, säger Björkman. I dag är antalet högt men stabilt.
Hyresgästföreningen hjälper till om värden krånglar.
– Väldigt många gånger blir felaktigheter åtgärdade. I annat fall kan man driva ärendet till hyresnämnden.
Ärendetoppen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg1. Hinder och men; alltså olika brister i boendet. 411 ärenden.
2. Frågor kring hyran. 205 ärenden.
3. Lägenhetens skick. 195 ärenden.
4. Annat. Exempelvis höga elräkningar och rabatter. 106 ärenden.
Statistiken gäller oktober 2008 till oktober 2009. Sammanlagt drev Hyresgästföreningen i regionen 1 309 ärenden för medlemmars räkning.