Annons

Många klagar och många får rätt

Västra Götaland Brister i boendet är vanligaste medlemsärendet hos Hyresgästföreningen. Det kan handla om allt från att en spisplatta inte fungerar till att värden stängt av strömmen i huset.

​– Det är lite tråkigt att statistiken är så hög. Man hade ju önskat att värden åtgärdade direkt när hyresgästen påpekar ett fel, säger Hyresgästföreningens chefsjurist Lennart Björkman.
Antalet medlemsärenden har ökat stadigt från första inräkningen 2002 och fram till 2008.
– En förklaring kan vara att vår telefonservice blivit mer känd under perioden, säger Björkman. I dag är antalet högt men stabilt.
Hyresgästföreningen hjälper till om värden krånglar.
– Väldigt många gånger blir felaktigheter åtgärdade. I annat fall kan man driva ärendet till hyresnämnden.

Annons
Annons
Fakta: Många klagar och många får rätt

Ärendetoppen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg1. Hinder och men; alltså olika brister i boendet. 411 ärenden.

2. Frågor kring hyran. 205 ärenden.

3. Lägenhetens skick. 195 ärenden.

4. Annat. Exempelvis höga elräkningar och rabatter. 106 ärenden.

Statistiken gäller oktober 2008 till oktober 2009. Sammanlagt drev Hyresgästföreningen i regionen 1 309 ärenden för medlemmars räkning.

Läs också Tips för att njuta fullt ut av din båtsemester Hundar skällde konstant – men slarvet med hyran gjorde att pappa och tre barn vräks Så mycket får värden snoka för att upptäcka svartuthyrning – och här går gränsen Kalla element, inget varmvatten: Yvonne gav upp och flyttade – värden riskerar vite på 50 000 i månaden Pojkvännen sålde knark från lägenhet – nu riskerar kvinnan vräkas Hans saker slängdes i förtid - stämmer kommunen på 94 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.