Annons

Rätt hyra var fel i två år

Norrköping Hällspis, nytt kök och nya fönster. Den höga standarden kostar Håkan 700 kronor extra varje månad enligt ”rätt hyra”. Problemet är bara att inget av det finns i hans lägenhet.
Foto: Jakob Kindesjö
Håkan Andersson upptäckte att han betalat för hög hyra i två år.

Som Hem & Hyra visat tidigare (nr 3/16) finns det flera brister i ”rätt hyra”, ett hyressättningssystem som Hyresgästföreningen och flera hyresvärdar infört i Norrköping. Felaktiga områdespoäng gör att likadana lägenheter kan få helt olika hyror inom samma kvarter.

Men fel finns även i lägenhetsdeklarationerna, som listar hur mycket hyresgästen ska betala för den standard och utrustning som finns i bostaden. Det är något som drabbat Håkan Andersson som hyr en radhuslägenhet av Subnova i Atrium.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Att något inte stämde misstänkte han redan när han flyttade in för två år sedan.

– Jag såg ju att min hyra låg mycket högre än grannarna. De betalade cirka 4 200 och jag 5 500 i månaden. Min var renoverad, de hade lagt in nya golv, men det var ju inte hela förklaringen, säger han.

På hyreskontraktet upptäckte han att han betalade för en diskmaskin som inte fanns. När han kontaktade Subnova och bad att få se sin lägenhetsdeklaration vägrade de att lämna ut den.

Läs ocksåNy Norrköpingshyra påverkar över 18.000 lägenheter

– De sa att de inte brukade göra det. Nu förstår jag ju varför, säger han.

Annons

Håkan kontaktade Hyresgästföreningen som i sin tur lyckades få fram den. Enligt deklarationen är hans lägenhet utrustad med ”extra hög standard”, vilket blandannat innebär nytt kök, hällspis, nya fönster och jordfelsbrytare.

Det ger totalt 17 extrapoäng i rätt hyra och betyder cirka 700 kronor mer varje månad. Men i verkligheten är kök och fönster gamla, spisen har plattor och all annan extrautrustning saknas.

Läs ocksåSå höjs hyrorna i Norrköping

– Det här är helt sjukt, men jag har lärt mig en läxa. Om jag skulle flytta igen så är lägenhetsdeklarationen det första jag skulle be om, säger han.

Håkan får nu hjälp av Hyresgästföreningen, som ska försöka få tillbaka hans pengar och att hans hyra ska sänkas.

– Det är oerhört allvarligt. Håkan har fått betala 700 kronor för mycket varje månad under lång tid. Han ska ha tillbaka varenda krona, säger Carina Johansson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Annons

Samtidigt har ni varit med och godkänt hans hyra. Borde ni inte gjort någon kontroll av lägenheten innan?

– Så här i efterhand så vore det rätt naturligt. Jag har tidigare litat på de underlag som vi fått presenterade, men det går inte att göra längre. Jag har inget förtroende kvar för Subnova.

Finns det fler drabbade?

– Det är det jag inte vet. Det finns fler som inte fått ut sina lägenhetsdeklarationer och jag tycker alla ska begära ut dem för att se om de stämmer.

Läs också Hyresgäster får inte köpa radhus Hyresgäster kan få köpa radhus Så mycket höjs hyrorna i Norrköping

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.