Rikshem hotar med hyreshöjningar efter nedskräpning
Hur det går med hotet om hyreshöjningar återstår att se. Men enligt fastighetsförvaltaren Imran Raza, kostar nedskräpning bolaget varje vecka åtskilliga tusenlappar.
– Det står mycket skräp och saker i trappuppgången och i källargångarna, som innebär en stor brandfara. Varje vecka måste vi anlita ett företag som kommer hit och tar bort skräpet, säger han.
Nedskräpningen, som bekräftas av en hyresgäst som Hem & Hyra pratat med, resulterade i att bolaget nyligen skickade ett brev till hyresgästerna som bor i Blombacka, Karlhovsvägen,Törnrosavägen och Ågärdevägen.
I brevet står det: ”Detta beteende är oacceptabelt och vi vill härmed varna för att dessa merkostnader kommer framöver att bidra till hyreshöjningar för samtliga hyresgäster!”
– Vi skickade brevet för att informera att nedskräpningen kostar mycket pengar. Om problemet inte minskar kommer vi att kräva hyreshöjning för våra ökade kostnader vid nästa hyresförhandlingar med Hyresgästföreningen, säger han.
Vad beror det på att ni har problem med nedskräpning i områdena?
– Vet faktiskt inte. Ett problem är att det inte finns någon aktiv hyresgästförening eller någon talesperson som vi kan prata med och försöka hitta lösningar tillsammans. Det hade underlättat.
Vad händer om ni får reda på vem som skräpar ner?
– Då kontaktar vi de som skräpar ner och om de inte tar bort det skickar en faktura till dem så att de får betala.
Men Susann Wikström, chefsjurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, säger att det inte går att höja hyran på grund av nedskräpning. Det är bara om lägenhetens bruksvärde höjs i form av till exempel högre standard som hyran kan höjas, inte för att några skräpar ner.
– Har man problem med nedskräpning får man se till att lösa det på annat sätt än genom att höja hyran, säger hon.