Samtal ska ge färre störningar
Det var en varm augustinatt, 22-årige Fredrik Laving och hans kompisar hade fest och hängde ute på balkongen.
Annons
– Det var väl ganska högljutt, säger Fredrik Laving.
Några dagar senare damp ett brev ner i hans brevlåda. Hyresvärden Nyköpingshem ville träffa honom för ett samtal. En granne hade störts av festen och kontaktat Störningsjouren.
– Jag blev ju jättenervös, jag hade ju precis flyttat in och gillade lägenheten jättemycket. Det sista jag ville var att bli av med den, säger han.
Men Fredrik Laving fick en andra chans. Och hädanefter ser han till att hålla nere ljudnivån på festerna, i alla fall efter en viss tid på kvällen.
– Det enda jag tycker är konstigt är hur jag kunde få en varning utan att någon hade knackat på dörren. Som det är nu kan ju en hyresgäst och Nyköpingshem bedöma störningsnivån helt olika, säger han.
Allmännyttorna i Mälardalen har olika regler för hur de finansierar Störningsjourens utryckningar. Uppsalahem hör till dem som inte debiterar sina hyresgäster.
– Det är vanskligt att göra det. Störningar kan ju anmälas på felaktiga grunder, säger Kenneth Fröberg på Uppsalahem.
Nyköpingshem skickar en faktura på 300 kronor andra gången en hyresgäst stört sina grannar. Men förhoppningen är att det inte ska behöva gå så långt. Sedan två månader tillbaka har bolaget ett nytt system för hur de hanterar störningsärenden. Efter den första incidenten kallas hyresgästen till ett samtal med Nyköpingshem.
– Ofta handlar det om unga hyresgäster som nyss flyttat hemifrån och festar mycket, säger boservicechef Åke Jansson.
Enligt honom har den nya metoden gett resultat.
– Mitt intryck är att antalet störningar har minskat, säger han.
Annons
Fakta:
Så gör bolagen
Varken Uppsalahem, Mimer eller Kommunfastigheter debiterar sina hyresgäster vid störning. I stället finansieras utryckningarna med hyresgästernas hyror.
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.