Annons

SL dåliga på att informera hyresgäster

Stockholm Trettiotalet hyresgäster vid Östra station har väntat länge på information från sin hyresvärd, SL, om vad som ska hända med deras fastighet. Blir det renovering eller till och med rivning? I tisdags var det informationsmöte, men den enda information som gavs var att nästa informationsmöte blir i oktober.

I tisdags var det möte i restaurangen ovanför Östra station. Det var SL som
skulle informera. Mötesdeltagarna var dock inte några resenärer eller pendlare,
utan hyresgäster. SL äger nämligen fastigheten Vallhallavägen 75-77, men efter
flera års löften om renoveringar och ombyggnationer har fortfarande inget hänt.

– För många år sedan var det SJ som ägde fastigheterna. De skötte sig
exemplariskt, sedan hade vi en kort period med Reinholds och Trygg Hansa som
hyresvärdar, men på senare år har det varit SL, säger Tomas Järnmark, som har
varit hyresgäst sedan 1973.

Läs ocksåSå kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringenEtt vitt badkar.

– Men de gör ju ingenting. De byter bara förvaltare hela tiden. Det är massor
med saker som behöver göras något åt omgående.

Mötet hölls av den nye förvaltaren Claes Philipson och av Annakarin Wiberg
som är gruppchef på SL:s fastighetsavdelning. På plats fanns också företrädare
för Fastighetsägarföreningen och en projektledare för den ombyggnation
som förhoppningsvis ska påbörjas nästa år.

Annons

Men egentligen fanns inga nyheter att förmedla.

Läs ocksåBadkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till”Jenny Ek

Enligt Annakarin Wiberg måste man ta ett helhetsgrepp på fastigheten eftersom
det är mycket saker som måste göras. Det handlar om stambyten och nya ytskikt i
lägenheterna. Men även fasaderna och taken måste åtgärdas.

– Det här är något vi bara måste göra något åt, sade Annakarin Wiberg.

”Men vad händer fram till dess då?” undrade några upprörda hyresgäster och
berättade om olika löften som väntade på att bli uppfyllda.

Annons
Läs ocksåVärden går i konkurs - kan bli hyresgästernas vinstlottEn gulteglad husfasad.

– Det är mycket i huset som knappt har blivit åtgärdat sedan det byggdes
1928. Mycket är gammalt, slitet och dåligt underhållet. Det har varit stora
problem med soprummet, vilket gör att dålig lukt sprids i husen och att råttorna
frodas, sade Klas-Fredrik Neumüller som har bott i fastigheten av och till sedan
1936.

Men hyresgästerna fick nöja sig med förvaltarens e-postadress dit de kunde
skicka förslag på vad som borde göras. Dessutom blev de informerade om att det
kommer mer information vid nästa möte – i oktober.

Läs också Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta” Dåligt har blivit bättre – men nu kräver kommunen Oscar Properties på 40 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.