Stångåstaden: ”En uppsägning ska vara skriftlig”

Linköping Hyresgästen bör själv kontrollera att uppsägningen kommit fram för att undvika missförstånd. Det säger Stångåstadens informationschef Mikael Carlsson.
Foto: Jenny Knutsson
Stångåstaden godtar inte uppsägningar per mejl.

Mikael Carlsson vill inte kommentera Rosalies fall eftersom rättsprocessen fortfarande pågår. Men han säger att mejl generellt inte godtas.

– En uppsägning ska vara skriftlig och undertecknas av den som säger upp kontraktet. Det går bra att skicka uppsägningen med post, eller så kommer man till vårt kontor där man kan få hjälp, säger han.

Läs ocksåBarnen är inte skäl nog att hyra lägenheten – värden vill kasta ut MagnusDen kommunala värden Poseidon vill säga upp Magnus Odebäck Ljunge. Anledningen är att han har lägenheten som en komplementbostad när han har vårdnaden om sina två barn var tredje vecka. Det tycker inte bostadsbolaget är ett skyddsvärt behov.

Eftersom även vanlig post kan komma på villovägar rekommenderar Mikael Carlsson att hyresgästen också ringer och hör så att uppsägningen kommit fram.

– Men vanligaste problemet är att hyresgäster inte tänker på att uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Det är stor skillnad på att säga upp den 29:e eller den 2:a i en månad. 

Läs också: Uppsägningen kom inte fram – Rosalie stämdes av värden

Läs ocksåVräks efter 33 år i lägenheten - trots att hon ångrade sig: "Utsattes för påtryckningar"Kvinnlig silhuett i trapphus.
Läs också 18 katter i kartonger i en trappuppgång – så hamnade de här Sänkte sin egen hyra – ansåg att huset sjunkit i värde Bostadsbolaget ville höja hyror med 32 procent – nu dras bruksvärderingen tillbaka

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.