Stångåstaden: ”En uppsägning ska vara skriftlig”

Linköping Hyresgästen bör själv kontrollera att uppsägningen kommit fram för att undvika missförstånd. Det säger Stångåstadens informationschef Mikael Carlsson.
Foto: Jenny Knutsson
Stångåstaden godtar inte uppsägningar per mejl.

Mikael Carlsson vill inte kommentera Rosalies fall eftersom rättsprocessen fortfarande pågår. Men han säger att mejl generellt inte godtas.

– En uppsägning ska vara skriftlig och undertecknas av den som säger upp kontraktet. Det går bra att skicka uppsägningen med post, eller så kommer man till vårt kontor där man kan få hjälp, säger han.

Läs ocksåHyresgäst vann i tingsrätten – slipper betala 40 000 kronor för obeboelig lägenhet

Eftersom även vanlig post kan komma på villovägar rekommenderar Mikael Carlsson att hyresgästen också ringer och hör så att uppsägningen kommit fram.

– Men vanligaste problemet är att hyresgäster inte tänker på att uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Det är stor skillnad på att säga upp den 29:e eller den 2:a i en månad. 

Läs också: Uppsägningen kom inte fram – Rosalie stämdes av värden

Läs ocksåMystiska lägenheten öppnad: synen som mötte hyresvärden
Läs också Plastade in golvet för att dölja fuktskada – kan tvingas flytta Hyrde ut i andra hand till ockerhyra – blev utelåst från lägenheten Hyresgästen kissade bakom tvättmaskinen - men vräks för hyresskuld på 33 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.