Synpunkter på synpunktenträffar

Sandviken Sandvikenhus ville prova nya grepp och ordnade öppet hus. Men de mer försynta hyresgästerna uppskattade inte arrangemanget.
Hyresgästföreningen och Sandvikenhus har kommit överens om de nya hyrorna efter renoveringen på Nya Bruket som startar i maj. Foto: LENA MATTSSON

I förra veckan bjöd Sandvikenhus in sina hyresgäster till öppet hus för att de skulle få träffa företagets ledning. Synpunktenträffar kallade man de tre kvällarna på Nya Bruket, i Björksätra och i Norrsätra.

I dag hölls ett utvärderingsmöte och Sandvikenhus är nöjda med träffarna.

Läs ocksåKommunen pressar hyresvärd med viteshot: "Äntligen"Kvinnan som går på en gångväg.

– Vi kommer definitivt att fortsätta med det här. Det kom cirka 50 personer till varje träff, säger Sandvikenhus marknadschef Jenny Glumoff.

En hyresgäst som var med ringer dock Hem & Hyra och är kritisk mot upplägget:

– Vi trodde det skulle bli ett möte där vi fick sitta ned, lyssna på information och ställa frågor. Nu var det mer som ett mingel där de mer försynta hyresgästerna aldrig hann fram och ställa frågor. Och det var kallt att vara utomhus.

Läs ocksåUnik överenskommelse: Hyrorna satta ända fram till 2030Christian Kylin, vd på Halmstads kommunala bostadsbolag HFAB.

Jenny Glumoff håller med om att informationen ska bli tydligare nästa gång; det är ett öppet hus och inget regelrätt möte där ledningen står på en scen och pratar.

– Men att de mer försynta inte hinner ställa frågor är något som ju också händer på möten inomhus, tyvärr. Däremot ska vi som sagt vara tydligare att träffarna sker utomhus och att det är ett öppet hus det handlar om nästa gång vi bjuder in hyresgästerna, säger Jenny Glumoff. 

Hon ger också hyresgästen rätt i att Håkan Bengtsson, styrelseordförande i Sandvikenhus, inte var med vid någon av träffarna:

Läs ocksåSå kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringenEtt vitt badkar.

– Men alla ledningspersoner var med. I Håkan Bengtssons ställe kom vice ordförande Lena Åman.

Läs också Badkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till” Värden går i konkurs - kan bli hyresgästernas vinstlott

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.