HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Barnfamilj utan el i en vecka

Sundsvall Benny Östlund och hans två flickor har varit utan varmvatten och el sedan i torsdags. Värden har slarvat med räkningarna. Igen.
Benny Östlund och hans döttrar får duscha hos grannen, använda stearinljus och värma mat och diskvatten på en liten kokplatta. Efter att elen stängdes av för en vecka sedan går deras enda strömkälla via en 70 meter lång skarvsladd till närmaste grannen.

Det är inte första gången Benny Östlund i Holm, väster om Sundsvall, får dra en skarvsladd från sin lilla kokplatta 70 meter bort till närmaste granne för att få varmt vatten och el.

I augusti förra året var strömmen borta i två veckor för att hans värd inte betalat elräkningarna.

Läs ocksåHem & Hyra granskar vad som hände med Tobohusen

– Då var det sommar. Nu får vi verkligen hoppas att det löser sig snabbare. Lägenheten är eluppvärmd, så nu när det ska bli snö och minusgrader i veckan kommer det att bli svårt att hålla värmen, säger Benny.

Han har varit hyresgäst i huset i sju år. Under den tiden har fastigheterna bytt ägare fem gånger.

– Husen har skötts dåligt så länge jag bott här, oavsett vem som ägt dem. Förutom elavbrott så fungerar inte ventilationen som den ska och det är mögel i fönstret. I vinter har jag fått skotta mig ner till vägen själv. Det är inte så kul när man står där med tunga matkassar, säger Benny.

Läs ocksåKarlshamnsbostäder siktar på bättre inomhusmiljö

Nuvarande och tidigare elavbrott förklarar Michael Sterner, ledamot i styrelsen för nuvarande ägaren Aros Energideklarationer, beror på elbolagets felaktiga adressuppgifter.

 – Förra gången elen stängdes av, i augusti, var i samband med förvärvningen av fastigheterna. E.ON skickade fakturorna till den tidigare ägarens adress, Svenska Hembygdsfastigheter AB, säger han.

Räkningarna skulle i stället ha skickats till fastighetsbolagets adress i Västerås. När ägarna till slut betalat sina skulder kopplades elen på igen efter ett par veckors avbrott.

Läs ocksåHär fixar hyresgästerna egen elMichelle Wermäng och Zack Norwood inspekterar de nya solpanelerna på niovåningshusets tak.

Men efter det har adressen ändrats igen, till en boxadress i Nacka strand. Och igen, till en adress i Sigtuna. Utan eftersändning. Räkningarna har därför återigen kommit på villovägar. Enligt Michael Sterner är det åter igen elbolagets fel som inte kan se till att fakturorna hamnar i rätt låda.

– Det hela är ett mycket beklagligt missförstånd. Både räkningarna och påminnelserna har skickats till fel adress, vilket är lite märkligt eftersom Bolagsverket och andra adressregister har rätt uppgifter. Men det är meningslöst att argumentera med ett stort elbolag. Det är dem som sitter på makten, säger Sterner.

Den här gången har ägarna en skuld på totalt 125 671 kronor. Av dem är 100 000 en deposition som nu E.ON kräver för framtida elleveranser på grund av de problem som varit.

Sterner säger vid första samtalet att de har betalat varenda krona, redan i måndags. Men när Hem & Hyra talar med elbolaget visar det sig att det återstår 22 755 kronor att betala.

– De siffrorna stämmer inte, säger Sterner när han blir uppringd igen.

– Jag har snarare för mig att vi har betalat över 170 000 kronor till E.ON. men det där ska jag kolla upp.

Men om det nu skulle visa sig stämma det elbolaget säger, tänker ni betala det resterande beloppet så att Benny kan få tillbaka strömmen?

– Självklart! Men jag tycker inte att det här har skötts på rätt sätt.

 Så fort pengarna kommit in så lovar också E.ON att strömmen kopplas på.

– Enligt reglerna ska elen kopplas på inom tolv timmar, men i det här fallet, med tanke på den drabbade barnfamiljen, skickar vi ut en montör omedelbart, säger Jakob Holmström, kommunikationschef på E.ON.

Benny Östlund har all rätt juridisk rätt att bryta kontraktet med fastighetsägaren, utan uppsägningstid, och flytta, men trots alla turer under åren vill han inte det.

– Nej, vi trivs så bra i Holm. Flickorna är 10 och 13 år. De har skola och kompisar här. Vi vill inte köpa ett hus eller bostadsrätt och då finns det inte så många alternativ. Det finns inte så många lägenheter till uthyrning här.

Fakta: Aros Energideklarationer AB

Under de senaste tio åren har husen i Tobo och Holm bytt ägare ett flertal gånger.

Men oavsett ägare har fastigheterna fått förfalla och hyresvärdarna varit svåra att få tag i.

2013 tog tv-programmet Uppdrag granskning upp turerna kring fastigheterna.

Läs också Energilagring i vätgas testas i miljonprogramshus Medlemmar i region Mitt får lära sig hantera en zombiekatastrof

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.