HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Brister och för hög hyra är hyresgästens främsta problem

Nyheter Hinder och men i boendet, frågor om hyran samt en önskan att förbättra lägenhetens skick. Det är huvudskälen till att människor hör av sig till Hyresgästföreningen för hjälp. I fjol togs totalt 18 000 ärenden vidare för att nå en lösning.
Foto: Monika Steczko, Gry Ellebjerg

Varje dag får Hyresgästföreningens juridiska rådgivning flera hundra samtal från medlemmar som behöver hjälp med sin boendesituation. De allra flesta problem kan lösas genom ett telefonsamtal, men i många fall behöver hyresgästen extra stöd för att komma till rätta med situationen.

I fjol gick totalt 18 000 ärenden vidare till föreningens olika hjälpinstanser.

Läs ocksåDe skrek av smärta och ångest – blir vräkta

Allra vanligast är att hyresgäster ringer angående men och hinder i sitt boende – i dagligt tal kallat brister. Oftast rör det sig om att någonting är trasigt eller fel i lägenheten. Hyresgästen vill kort sagt veta vilka möjligheter och rättigheter man har att begära åtgärder, berättar Glenn Karlsson, jurist på Hyresgästföreningen.

– Många behöver känna att de har uppbackning – att de har rätt att ringa sin hyresvärd och be om åtgärder. I majoriteten av dessa ärenden behöver vi inte gå vidare till hyresnämnden. Saken löser sig i de flesta fall när hyresgästen informerar värden om att man pratat med oss, eller med ganska enkla medel från vår sida.

Det näst mest trängande ämnet är frågor angående hyran. Att hyresgästen misstänker en för hög månatlig avgift, eller att man vill kontrollera att den förhandlats fram på rätt sätt.

Läs ocksåBullret från värdens renovering gjorde Lana sjuk

– Att denna kategori hamnar högt är kanske inte så konstigt. Hyressättningen är ju en av anledningarna till att Hyresgästföreningen existerar, säger Glenn Karlsson.

Den tredje vanligaste frågan rör lägenhetens skick, det vill säga förbättringar i form av exempelvis tapetsering eller ommålning. Nästan lika vanligt är att hyresgäster hör av sig angående skadeståndskrav – att man oroar sig för att behöva betala pengar för slitage, olyckor eller flyttstädning. I regel rör det sig om summor som är småpengar för en hyresvärd men en stor utgift för hyresgästen.

Glenn Karlsson, jurist på Hyresgästföreningen, misstänker att värdar skickar ut kravbrev och hoppas på det bästa.

Och det är ingen tillfällighet, berättar Glenn Karlsson.

– Jag tror att man i en del fall hoppas kunna ta betalt för vad som egentligen är normalt slitage. Värden lägger sig ofta på en nivå där man hoppas att hyresgästen inte orkar bestrida och göra en stor process av saken.

Som hyresgäst förväntas du inte lämna tillbaka lägenheten i exakt samma skick som när du flyttade in – men vad som egentligen räknas som normalt eller onormalt slitage kan ibland bli en svårknäckt juridisk nöt. Och i dessa fall är det särskilt lätt för hyresvärden att skicka ett kravbrev och hoppas på det bästa, resonerar Glenn Karlsson.

– Just då är det väldigt bra att kunna ta kontakt med Hyresgästföreningen – för att både spara pengar och slippa stress. Det är klart att man exempelvis får hänga upp tavlor i lägenheten och liknande.

Läs ocksåCoronakrisen anges som skäl för utdelning från allmännyttan

Ett annat populärt skäl till att söka hjälp är störningar från grannar. Ett dilemma som inte sällan bottnar i bristande kommunikation snarare än illvilja.

– Grannen är ofta omedveten om att det han eller hon gör påverkar andra. Oftast går det att få till en lösning via dialog innan saken blir för infekterad. Vårt främsta råd är att man först och främst pratar med sin granne. Men det är inte alltid det är ett alternativ, och då gäller det främst att ta kontakt med värden eller att samla bevis i form av exempelvis en störningsdagbok.

Några särskilda trender eller ökningar i antalet frågor till rådgivningen kan Glenn Karlsson inte skönja.

Men hur många av hyresgästernas problem lyckas ni lösa då?

– Det är väldigt svårt att få något facit på just detta. Vi hoppas ju att de som ringer in med frågor och sedan inte återkommer har fått problemen lösta. Annars ska man givetvis höra av sig igen.

Fakta: De vanligaste anledningarna till att medlemmar ringer
  1. Brister i lägenheten
  2. Frågor om hyran
  3. Lägenhetens skick
  4. Frågor om hyresavtalet
  5. Hyresgästens skadeståndsansvar
  6. Uthyrning i andra hand
  7. Störningar
  8. Uppsägning
  9. Frågor om bruk och skötsel av lägenhet
  10. Lägenhetsbyte

Källa: Hyresgästföreningen

Fakta: De vanligaste ärendena Hyresgästföreningen behöver gå vidare med
Typ av ärende Antal ärenden
Brister i lägenheten 5 211
Frågor om hyran 2 606
Förlängning av kontrakt samt uppsägning 2 050
Ändring av hyresvillkor 1 353
Hyresgästens skadeståndsansvar 1 150
Störningar 824
Lägenhetens skick 797
Hyresavtalet 665
Hyresgästinflytande 544
Lägenhetsbyte 370

Källa: Hyresgästföreningen

Läs också Här är temperaturen du behöver uthärda hemma Fönsterkross i hela trappan – nu vill värden få ut hyresgäst

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.