HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Därför kan du inte se Kanal 5 längre

Nyheter 1,8 miljoner hushåll står sedan midnatt utan flera kanaler som egentligen ingår i deras abonnemang. Men många som bor i hyreshus har inte kompenserats för att kanalerna saknas.
Foto: Pixabay/Montage

På söndag spelar Sveriges fotbollsherrar en viktig VM-kvalmatch mot Vitryssland. Men många riskerar missa matchen när Kanal 5 plötsligt försvunnit från deras tv. Hem & Hyra reder ut vad som hänt.

Varför kan jag inte se Kanal 5 längre?
Den som har Comhem eller Boxer kommer sedan 00.00 på fredagen inte längre åt Kanal 5 (och ett antal andra kanaler som som hör till Discovery Networks).

Läs ocksåMånga hyresgäster vinnare på ny tv-avgift

Anledningen är att tv-operatören just nu förhandlar nya avtal med Discovery Networks Sweden, men eftersom de inte kommer överens har den sistnämnda parten valt att strypa tillgången till kanalerna.

Hur många drabbas?
Enligt Discovery står Comhem/Boxer för 51 procent av den svenska distributionen, vilket motsvarar ungefär 4,5 miljoner svenskar. Comhems presschef Fredrik Hallstan uppger för Hem & Hyra att siffran antalet kunder är 1,8 miljoner hushåll, varav 1,3 miljoner använder Comhem och resterande Boxer.

När kommer kanalerna tillbaka igen?
Eftersom det rör sig om en pågående förhandling finns det inget tydligt besked om detta. Discovery Networks har använt samma metod i tidigare förhandlingar med andra tv-leverantörer. Då har det tagit allt ifrån några timmar till flera dagar.
– Tyvärr vågar vi inte säga något om när kanalerna är tillbaka, men ambitionen är att det ska gå så fort som möjligt, säger Fredrik Hallstan.

Läs ocksåÅskvädret slog ut låsen hela helgen

Hur kompenseras jag som kund?
Många har fått tillgång till andra kanaler från Comhems och Boxers utbud som en sorts kompensation, men för den som bor i hyreshus där kanalerna ingår är det mer oklart hur kompensationen ser ut.
– I dagsläget finns det ingen lösning för dessa kunder, men vi jobbar på det. Kanalerna har varit släckta i tolv timmar hittills. Vi har även kommunicerat med fastighetsägarna och kommunicerar regelbundet om status.

Uppdatering 15:15: Enligt ett mejl från Comhem ska de kunder som har det analoga grundutbudet via sin hyresvärd kompenseras med kanalerna: National Geographic, Comedy Central, History Channel och TNT.

Jag vill verkligen kunna se de här kanalerna – hur gör jag?
Discovery Networks Sweden har en streamingtjänst, Dplay, där kanalerna finns. Men den kostar pengar att använda.

Läs ocksåNu kommer Kanal 5 tillbaka i tv-rutan
Läs också Gabriella lurades av brandvarnarförsäljaren: "Hade metod för att väcka rädsla" Drönare kan lösa fågelproblem

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.