Efter kritik – nu satsar Nybo
– Vi har självklart en resa att göra för att allt ska bli bra men vi jobbar hårt för att förbättra oss, säger Ann Johansson, vd på Nykvarnsbostäder.
Det var i våras som bolaget frågade 340 hyresgäster vad de tyckte om bolaget som hyresvärd och förvaltare. De boende var mycket nöjda med hur de blev bemötta av fastighetsägarna och hur fel rättades till, majoriteten trivdes också med sina grannar.
På minuskontot var att varannan hyresgäst var missnöjd med hur trapphusen städades och utemiljön. Hälften ville också ha bättre information från bolaget och bättre telefon- och öppettider. Efter det har bolaget genomfört enkla förbättringar som förstärkt kundservicen, börjat ha öppet varje måndagskväll och utökat trappstädningen.
– Vi tittar nu bland annat på hur vi ska kunna förbättra utemiljön tillsammans med hyresgästerna och Hyresgästföreningen, säger hon.
För att ge hyresgästerna bättre informationen har bolaget sammanställt en bo-pärm som ska delas ut till alla hyresgäster. Nästa år lanseras en ny och modern hemsida.
– Pärmen är till för att man ska känna sig välkommen. Den innehåller regler, tips och kontaktpersoner i bolaget, något som är bra för de som inte har internet. Tanken är att kontrakt och besiktningsprotokoll ska sättas in i pärmen, säger Ann Johansson.
Sefkan Halbori, på Hyresgästföreningen i Stockholm som förhandlar med Nykvarnsbostäder, är nöjd med bolagets satsningar.
– De har gjort en del bra saker, säger han.