Fastighetsägaren får förbättra badrummet

Nyheter ​Hyresgästen motsatte sig vissa förbättringar i badrummet i samband med stambytet i fastigheten. Både hyresnämnden och hovrätten kom fram till att fastighetsägarens ambition att ge alla lägenheter en enhetlig och hållbar standard väger tyngre än hyresgästens önskan att få behålla badrummet som det är.

​Hyresgästen på Guldheden i Göteborg bor i en av de 126 lägenheter där värden Göteborgs Stads Bostads AB byter stammar och samtidigt höjer standarden till modern nivå. Alla hyresgäster utom tre har godkänt renoveringen.

Hyresgästen anser att hans badrum fungerar utan anmärkning. Efter renoveringen skulle hans klädkammare bli mindre än tidigare. Han motsatte sig dessutom den avtalade hyreshöjningen, och konstaterade att ”det är inte snyggt när Bostadsbolaget och Hyresgästföreningen kör över den lilla människan”.

Läs ocksåHyresgäst renoverade lägenhet – tvingas betala 105 000 kronorRenovering - kostade 105 000 kronor för hyresgäst

Hyresnämnden gick på värden linje, och slår fast att förändringen inte strider mot ”intressen som hyresgäster i allmänhet kan antas ha”. Eftersom förändringen inte heller är oskälig mot den klagande hyresgästen fick Bostadsbolaget tillstånd att genomföra renoveringen enligt planerna.

Hyresgästen överklagade till hovrätten, och hävdade bland annat att hans hälsa skulle försämras om renoveringen genomfördes. Han hade sedan lång tid försökt hitta en likvärdig bostad att flytta till, men inte lyckats.

Hovrätten lät sig inte bevekas, utan fastställde hyresnämndens godkännande.

Läs ocksåBoende protesterar: ”Trötta på att vara bankomat”
Läs också Irene blickar mot sin nya framtid - därför tar det årtionden att göra om miljonprogrammet Fukt och byggfel i Jessicas lägenhet – ändå vill värden höja hyran efter renoveringen Ingrid fick hyran höjd med 57 procent: “Var beredd på det värsta, det blev ännu värre”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.