Fastighetsägaren får förbättra badrummet

Nyheter ​Hyresgästen motsatte sig vissa förbättringar i badrummet i samband med stambytet i fastigheten. Både hyresnämnden och hovrätten kom fram till att fastighetsägarens ambition att ge alla lägenheter en enhetlig och hållbar standard väger tyngre än hyresgästens önskan att få behålla badrummet som det är.

​Hyresgästen på Guldheden i Göteborg bor i en av de 126 lägenheter där värden Göteborgs Stads Bostads AB byter stammar och samtidigt höjer standarden till modern nivå. Alla hyresgäster utom tre har godkänt renoveringen.

Hyresgästen anser att hans badrum fungerar utan anmärkning. Efter renoveringen skulle hans klädkammare bli mindre än tidigare. Han motsatte sig dessutom den avtalade hyreshöjningen, och konstaterade att ”det är inte snyggt när Bostadsbolaget och Hyresgästföreningen kör över den lilla människan”.

Läs ocksåHyresgästföreningen på krigsstigen mot Willhems hyror: "Rabatterna bevisar att hyrorna är för höga"Under medlemsveckan i maj knackade Ester Sandström, Jesper Lissmark, Moa Holm och Thomas Grinderslev dörr hos Willhems hyresgäster i Druvefors. "Engagemanget kring de rabatterade hyrorna var stort", säger förhandlaren Jesper Lissmark.

Hyresnämnden gick på värden linje, och slår fast att förändringen inte strider mot ”intressen som hyresgäster i allmänhet kan antas ha”. Eftersom förändringen inte heller är oskälig mot den klagande hyresgästen fick Bostadsbolaget tillstånd att genomföra renoveringen enligt planerna.

Hyresgästen överklagade till hovrätten, och hävdade bland annat att hans hälsa skulle försämras om renoveringen genomfördes. Han hade sedan lång tid försökt hitta en likvärdig bostad att flytta till, men inte lyckats.

Hovrätten lät sig inte bevekas, utan fastställde hyresnämndens godkännande.

Läs ocksåDörrknackning om renovering skapar oro i deras områdeBalder har anlitat en delgivningsfirma som ska informera om att den planerade renoveringen gått till hyresnämnden. Men hyresgäster som sagt nej uppfattar att delgivningsmannen samtidigt försöker få dem att godkänna renoveringen. ”Deras mål är att få folk att ångra sig”, säger Luay Alani, ordförande i lokala hyresgästföreningen.
Läs också Egna experter hjälpte inte – hyresgäster förlorar tvist om renovering: ”Tänker inte ge upp” Barbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget" Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.