Mycket bättre på Odengatan
Jurister, ärendehandläggare och förtroendevalda mötte många brister i Sandvikenhus fastighet på Odengatan när de besökte den i somras. Bland annat var tvättstugorna i dåligt skick, dörrar var otäta och balkonger och trappräcken var trasiga.
Besöket kallas formellt för RIBB, rättslig inventering i befintlig bebyggelse, och anledningen var att flera hyresgäster hört av sig till Hyresgästföreningen och påtalat brister i fastigheten och de enskilda lägenheterna.
I dag har en hälften av de tolv punkter Hyresgästföreningen påtalade åtgärdats och det finns planer för att göra fler åtgärder längre fram. I vår ska bland annat fasaden ses över.
– Jag blev så glad när vi mötte målare överallt i huset och vi fick se att saker var lagade och utbytta. Sandvikenhus har faktiskt lyssnat på oss och hyresgästerna, säger Jessica Salming, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen i Gävle.
De enskilda ärenden som hyresgästerna påtalat ska också åtgärdas vart efter. Det gäller bland annat badrum som är i dåligt skick. För att det ska ske krävs att hyresgästerna själva gör en felanmälan och så har ännu inte skett i samtliga fall.