Annons

Problemen förde grannarna samman

Västra Götaland Ilskan över fastighetsägarens slarv med renoveringar fick grannarna att prata med varandra.– När vi vände oss till hyresnämnden började felen rättas till, säger Alexandra Rydin.
Det rinner vatten från badrummet in i sovrummet. Fönsterkarmarna flagnar.
I källaren och i tvättstugan finns fuktblommor. Och i garaget läcker det in vatten.
Detta är bara början på en lång rad klagomål.
– Det är inte kul att ha det så här, säger Alexandra Rydin och får genast medhåll från grannarna Gerd Holtemark och Ulla Johansson.
De bor på Stengärdsgatan i centrala Borås och har tröttnat på alla fagra löften om renoveringar.
Syskontrion som ärvt huset har hamnat i en arvstvist och menar att det skjuter upp alla planer på renoveringar.
De letar nu efter en ny ägare. Under tiden kommer hyresgästerna i kläm.
– Det är jobbigt när inget händer här, säger Alexandra Rydin.
Men tillsammans med några hyresgäster har hon vänt sig till hyresnämnden med en lista på felen i fastigheten. Efter den vändan har det åtminstone blivit ordning på bokningssystemet i tvättstugan och en ny mangelduk.
Nu hoppas hon på en ny ägare som åtgärdar resten av bristerna.
– Det behövs en rejäl underhållsplan så att vi vet vad som gäller. För helst vill jag bo kvar för jag har nära till mina föräldrar och gillar det centrala läget. Och mina trevliga grannar.
Ny ägare ska lösa skadorna
Vattenskadorna ska åtgärdas, men inte nu. Det beskedet lämnar ägarnas ombud Hans-Åke Henriksson på Fastighetsägarna.
Efter besöket i hyresnämnden tycker han att det mesta är utrett.
Han är kritisk till att inte alla hyresgäster som stod bakom krav på åtgärdsföreläggande kom till nämndens sammanträde.
– Är man i tvist måste man fullfölja den för att vara trovärdig, säger Hans-Åke Henriksson. Han säger också att ägarna till Stengärdsgatan i Borås är överens om att sälja.
Se till att dokumentera
Misstänker du att lägenheten är fuktskadad finns hjälp att få.
– Vi mäter om det finns fukt, säger Carin Christensen, inspektör på Miljökontoret i Borås.
Ofta är ventilationen problemet.
– Ägaren ska informera sina hyresgäster. Det kan räcka att vädra några minuter, säger hon.
Dokumentera bristerna, gärna med bilder. Det rekommenderar Hyresgästföreningen.
– Agerar inte hyresvärden som den ska är det bra om man har ordentligt på fötterna, säger Anna Rosqvist, jurist.

Annons
Fakta: Pirjo har haft sex vattenskador i lägenheten

Fakta/Så får du hjälp

Om hyresvärden inte gör något åt bristerna som du anmält, ansök då om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden.

Beslutar hyresnämnden om ett föreläggande tvingas hyresvärden att ta itu med bristen ”inom en bestämd tid”.
Du kan få hjälp av Hyresgästföreningens jurist i hyresnämnden.
För mer information: www.hyresnamnden.se.

Läs också Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Hyrorna klara för 6000 hyresgäster i Uppsala Kommunpolitikern slängde ut sin hyresgäst – tyckte hon kunde bo kontraktslöst Brandfarliga bostäder hyrs ut till nyanlända i Hultsfred Fredrik ny vid klubban i Kalmarföreningen Kroppkakan

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.