Sami fick skyhög vattennota

Botkyrka Balders hyresgäster betalar sin egen vattenförbrukning. För Sami Gabriel innebar det en hyreshöjning på över 1 500 kronor i månaden.

Sedan ett år prövar Balder ett system där hyresgäster får sänkt hyra mot att de betalar sin egen vattennota. För familjen Gabriel på Idunvägen i Norsborg blev systemet en kalldusch.
– Innan hade vi en hyra på 7 300 men nu har vi över 9 000 kronor med vattennotan som ligger på 1700-1900 i månaden, säger Sami Gabriel.

Hans fru Marin Gabriel berättar att familjen tvättar 4-5 tvättmaskiner i veckan och har diskmaskin.
– Jag förstår inte hur det kan vara så mycket, vi känner familjer som är fem som vi och de betalar bara 500 kronor i månaden. Vi duschar inte så länge heller, säger hon.

Läs ocksåDörrknackning om renovering skapar oro i deras områdeBalder har anlitat en delgivningsfirma som ska informera om att den planerade renoveringen gått till hyresnämnden. Men hyresgäster som sagt nej uppfattar att delgivningsmannen samtidigt försöker få dem att godkänna renoveringen. ”Deras mål är att få folk att ångra sig”, säger Luay Alani, ordförande i lokala hyresgästföreningen.

Grannen Marianne Larsson tillhör vinnarna på systemet. Hennes hyra har minskat med 200 kronor i månaden. Då har hon ingen tvättmaskin och diskmaskinen går några gånger i veckan.
– Jag har blivit mer sparsam, men även om vi tjänar på det tycker jag inte om det här, vattnet ska ingå i hyran.

De flesta Mariannel Larsson har pratat med har en vattenräkning på 400-500 kronor i månaden, ungefär lika mycket de fått i hyressänkning. Till exempel hennes dotter som bor med man och två barn i en trea.
– Hos dem går tvättmaskinen hela tiden och de duschar som vanligt så jag förstår inte de som har en räkning på 1900, det måste vara något fel hos dem. Det är väldigt högt, säger hon.

Hon ser en tydlig förändring när vattenräkningarna infördes.
– Många fler har börjat tvätta i tvättstugan istället för i lägenheten efter det här. En väninna hade köpt en ny tvättmaskin men tvättar i tvättstugan för att spara pengar, säger hon.

Läs ocksåVärden kräver honom på 21 000 kronor – för två reporEbu Akgul tycker att Balders krav är orimligt och bestrider fakturan han fick efter att han flyttat ut.

Enligt Robert Norin driftchef på Balder, hävdar att vattenförbrukningen minskat med 15 procent sedan systemet infördes. Han vill dock inte lämna ut siffror på vad systemet kostar att sätta in och administrera. Därmed är det svårt att veta om det är en bra eller dålig affär för hyresgästerna.
– Det är en bra satsning, minskad vattenförbrukning minskar slitage på badrum och avlopp. Sedan är det en rättvisefråga och miljöfråga, ingen ska behöva betala för att någon annans förbrukning, säger han.

Hans kollega, Sandra Gustavsson på Balder, säger att vattenmätarna fungerar som de ska, men att bolaget tillsammans med Sami Gabriel nu utreder varför förbrukningen är så hög. 

Läs också Värdarnas knep som höjer hyran – därför betalar du mer än grannen Så svarar värdarna på kritiken om smyginförd marknadshyra: ”Skillnaden minskar efterhand” Värdarna vill arbeta för ökad trygghet – men polisen varnar för hotellifieringen: ”Dubbelmoral”
Länkar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.