Annons

Hyresgäst stämde Stockholmshem för bullerkaos – fick 35 000 i kompensation

Stockholm Bygget vid kvarteret Linjalen har stört hyresgästerna i flera år. När Stockholmshem erbjöd 3 800 i bullerkompensation fick en hyresgäst nog och stämde sin värd. Efter förlikning får hyresgästen totalt 35 000 kronor. Nu kan fler hyresgäster få kompensation.
Foto: Kenneth Samuelsson
Staffan Ågren och hans grannar får nu kompensation för att ha levt med bullerstörningar i kvarteret Linjalen på Södermalm under lång tid.

Hem & Hyra har tidigare skrivit om att hyresgästerna vid bygget i kvarteret Plankan har kompenserats med 16 miljoner av hyresvärden Svenska Bostäder på grund av bullerstörningar. Men Stockholmshem har inte varit lika frikostiga vid det omdiskuterade bygget i kvarteret Linjalen på Södermalm.

Under flera års tid har området varit en byggarbetsplats där det bland annat byggts en gigantisk Ica-butik under husen, samtidigt som ett hotell har byggts om till studentlägenheter.

ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

När Staffan Ågren, som levt med störningar i flera år, krävde kompensation av Stockholmshem blev han missnöjd. Bostadsbolaget svarade med att dra av 3 848 kronor på en månadshyra under 2019.

– Det är småpotatis och jag tycker inte det var okej, säger han när vi träffas på innergården på Åsögatan i kvarteret Linjalen.

Efter det förde han fram ett krav på hyreskompensation med ytterligare 40 738 kronor till Stockholmshem i juni 2021. Alltså totalt 44 586 kronor, vilket är 20 procents hyresnedsättning för 28 månader av störningar från rivnings- och byggarbeten. Men det blev nobben från Stockholmshem.

Läs ocksåHyresgästernas krav: Tolv miljoner i böter

– När vi inte lyckades få en rimlig kompensation tyckte jag att det måste prövas rättsligt, säger Staffan Ågren som med hjälp av Linus Lindberg, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm stämde Stockholmshem vid Stockholms tingsrätt förra hösten.

Annons

Resultatet av stämningsansökan blev att parterna nyligen nådde en förlikning. Staffan Ågren fick cirka 16 procent i nedsättning. Av de totalt 44 586 kronor han krävde fick han 31 000 kronor, utöver de 3 848 kronor han redan fått. Alltså totalt 34 848 kronor.

– Det kändes skönt eftersom det har varit en stor och lite tuff process och innebär också att Stockholmshem indirekt erkände att de bullrar för mycket, säger han.

Läs ocksåByggbuller i kvarteret Plankan blir olidligt i coronakarantän

Varför drev du ärendet?

– För att jag tycker det är självklart att vi ska ha kompensation för de störningar vi får utstå, säger han.

Hur har det varit att bo i området under byggtiden?

– Det har varit vidrigt under vissa perioder, folk har varit förbannade, tavlor har ramlat ner från väggarna när de har bilat. Det har varit ett ständigt brus, aldrig tyst. Man är fånge som i en bubbla.

Annons

Linus Lindberg, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, som har företrätt hyresgästen är nöjd med förlikningen.

– Vi fick cirka 80 procent av det vi yrkade på och det är alltid bättre att komma överens än att det avgörs efter huvudförhandling. Sedan tycker jag det var solklart att den kompensation som hyresgästen erbjöds från början inte stod i relation de störningar han utsatts för, säger han.

Staffan Ågren kallar förlikningen mellan honom och värden för en delseger. Nu väntar fortsatta förhandlingar mellan Stockholmshem och hyresgästföreningen om kompensation för övriga hyresgäster som har levt med bullerstörningar.

Hem & Hyra har ställt flera frågor till Stockholmshem. Men Åsa Stenmark, kommunikationschef på Stockholmshem, skriver i ett mejl att bolaget förhandlar om ersättningsfrågan med hyresgäster i kvarteret Linjalen och inte lämnar några kommentarer under tiden förhandlingarna pågår.

Läs också Bakslag för Plankans hyresgäster Bygget får nej i domstol - Plankans hyresgäster jublar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.