Annons

Hyresgäster slipper nitiska p-vakter

Huddinge Bostadsbolaget Huges hyresgäster har fått nog av nitiska parkeringsvakter. Nu gör bolaget det mindre lönsamt att lappa bilar.

Den gängse modellen är att parkeringsbolagen köper rättigheterna att lappa bilar i ett visst område. Eftersom bolagen får alla pengar när de skriver ut böter är drivkraften att lappa bilar stor. Men bostadsbolaget Huge vill ha mer insyn i parkeringsövervakningen och ändrar nu betalningsmodell. Den nya modellen innebär att parkeringsbolagen får en hundralapp för varje fordon de lappar men också en fast timersättning för att de sköter parkeringsövervakningen.
– En fördel med det nya avtalet är att bolaget ska informera var det är problem med felparkering så att vi kan se om det beror på dålig information eller för få parkeringsplatser, så att vi kan göra något åt det, säger Åsa Hedenberg, vd på Huge.

Bakgrunden till Huges beslut är att bolaget fått in många klagomål från boende som varit missnöjda med parkeringsbolagen.
– Bolagen har inte gjort fel men kunder upplever att de varit väldigt nitiska och lappat bilar när någon lämnat bilen för ett litet ärende. Servicen har inte varit så bra helt enkelt, säger Åsa Hedenberg.

Annons
Läs ocksåVärden om att Karin, 96, smittades av legionella: "ska inte finnas i husen"Anders Sundqvist, kommunikationschef, Huge

Tanken är att det nya parkeringsbolaget ska ta över den första oktober, men upphandlingen är överklagad och vinner inte Huge den juridiska striden dröjer det längre innan systemet införs.
Om det nya systemet är en bra affär för Huge jämfört med den tidigare modellen vet Åsa Hedenberg inte.

Annons
Läs också Evas 96-åriga mamma var svårt sjuk i cancer och smittades av legionella – ”värden vill mörka” Karin har bott nästan 70 år i lägenheten – ”jag vill inte flytta om jag inte måste” ”Det ger en signal om att ingen bryr sig” Huge: Alla lägenheter ska ha godkänd ventilation 2018

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.