Hyresgäster slipper nitiska p-vakter
Den gängse modellen är att parkeringsbolagen köper rättigheterna att lappa bilar i ett visst område. Eftersom bolagen får alla pengar när de skriver ut böter är drivkraften att lappa bilar stor. Men bostadsbolaget Huge vill ha mer insyn i parkeringsövervakningen och ändrar nu betalningsmodell. Den nya modellen innebär att parkeringsbolagen får en hundralapp för varje fordon de lappar men också en fast timersättning för att de sköter parkeringsövervakningen.
– En fördel med det nya avtalet är att bolaget ska informera var det är problem med felparkering så att vi kan se om det beror på dålig information eller för få parkeringsplatser, så att vi kan göra något åt det, säger Åsa Hedenberg, vd på Huge.
Bakgrunden till Huges beslut är att bolaget fått in många klagomål från boende som varit missnöjda med parkeringsbolagen.
– Bolagen har inte gjort fel men kunder upplever att de varit väldigt nitiska och lappat bilar när någon lämnat bilen för ett litet ärende. Servicen har inte varit så bra helt enkelt, säger Åsa Hedenberg.
Tanken är att det nya parkeringsbolaget ska ta över den första oktober, men upphandlingen är överklagad och vinner inte Huge den juridiska striden dröjer det längre innan systemet införs.
Om det nya systemet är en bra affär för Huge jämfört med den tidigare modellen vet Åsa Hedenberg inte.