Utmärkelse retar hyresgäst

Södertälje Södertälje kommun och kommunens byggmästareföreningen har utsett Telgebostäders renovering av fastigheterna på Östergatan till Årets renovering. – Om det är den bästa, hur ser de andra ut? undrar Marco Oyandel.

Det som retar Marco Oyandel mest är alla missade detaljer, skador på
diskbänken, märkliga hål i väggen, synliga kablar och dålig passning på
detaljerna.

– Jag har fått en hyreshöjning på 200 kronor och det är väl inte så farligt,
men jag hade ju hellre betalat 500 kronor mer och fått det ordentligt gjort.

Läs ocksåHögre höjning ger mer betalt - konsulter får provision för att höja hyrornaKanslihuset, där Alexander Kvidén är förhandlingsjurist, är ett av flera konsultföretag som anlitas av hyresvärdar för att utföra bruksvärderingar.

Husen i Marco Oyandels bostadsområde på Östergatan i Södertälje är putsade
och fina. Södertälje kommun och Södertälje Byggmästareförening har också gett
värden Telgebostäder pris  för ”Årets renovering”.

I kriterierna för tävlingen står bland annat att projektet ska ge bestående
värden, att det ska vara hög kvalitet på de tekniska lösningarna och att det ska
vara ett väl genomfört projekt.

Marco Oyandel rycker på axlarna och vill snarare jämföra projektet med något
som Franz Kafka skulle ha kunnat hitta på.

Läs ocksåNya trenden kan chockhöja Christoffers hyra - riskerar att få betala 1 800 mer

– De kom hit för att renovera mitt badrum och så upptäckte de att det redan
var renoverat. Jag var också tvungen att gå till Hyresgästföreningen för att få
hjälp med en ersättningslägenhet när de byggde om i mitt kök.

Marco Oyandel har full förståelse för att man måste byta stammar på ett
gammalt hus.

– De har ju också gjort väldigt fint i området. Men kunde de inte ha gjort
ett ordentligt jobb när de ändå höll på?

Läs ocksåVill se över hyrorna - kan ge dyrare boende: "Viktigt man inte smyghöjer"Montage av två bilder. Till vänster Karl Stolpstedt., förhandlare för Hyresgästföreningen. Tillhöger Västervik centrum.

Marco har otaliga gånger varit i kontakt med Telgebostäder för att få saker
utbytta, utan resultat.

– Jag har inte tid att sitta och ringa, de hör ju ändå aldrig av sig. Jag
börjar ge upp. Skickar de bara hit grejerna kan jag ju alltid fixa det mesta
själv.

”De som inte är nöjda får gärna höra av sig”
Janette
Jardefalk är förvaltningschef på Telgebostäder.

Hon tycker att det är beklagligt om några hyresgäster inte har blivit helt
nöjda med renoveringen.

– Den huvudsakliga orsaken till ombyggnaden var att byta stammar och badrum i
lägenheterna och att renovera fasaden och utemiljön.

– Det är framför allt det som vi har gjort exteriört som vi har fått pris
för.

Janette Jardefalk berättar också att man har haft löpande informationsmöten
för alla hyresgäster och att man har genomfört alla de nödvändiga
efterkontrollerna och besiktningarna. 

– Kanske har några hyresgäster trots det hamnat mellan stolarna, men då är
det något vi kommer att följa upp och åtgärda.

– Så de som inte är nöjda får gärna höra av sig till mig.

Läs också Höjd hyra trots dålig skötsel - Hyresgästföreningen uppmanar boende att inte betala Se upp – håll koll på detta om din hyresvärd vill förändra spelreglerna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.