HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Få hyresgäster i Norrland kan ladda elbilen hemma: ”Hotar att bli en flaskhals”

Kalix Om nio år ska de flesta bensindrivna bilar ha fasats ut. Ändå saknar mer än sextio procent av Norrlands kommunala bostadsbolag laddstolpar för elbilar. Bernt Granbacke får ladda sin bil på jobbet.
Foto: Ulrika Vallgårda
Bernt Granbacke måste ladda sin elbil på jobbet eftersom hans hyresvärd Lulebo saknar laddstolpar.

Bernt Granbacke, 52, har parkerat Teslan utanför sitt jobb på universitetet och stoppat in kontakten i en av laddstolparna. Det kostar tolv kronor i timmen. Ett par timmar räcker för hans behov och då flyttar han sin bil. Det är här han i regel laddar sin bil, eftersom Lulebo, som han hyr lägenhet av, i nuläget inte har några laddstolpar, varken utanför hans hus eller i resten av beståndet.

Men han låter inte avsaknaden av laddstolpar hindra honom.

Läs ocksåVill du bli miljöhjälte? - Flytta in på Diamanten i Falköping

– Jag skaffade elbil för att jag ville göra en förändring. Miljön är viktig, men det primära var att jag ville bidra till att bryta oljemonopolet i världen. Och sedan har jag alltid älskat ny teknik, säger han.

Riksdagens mål är att Sverige från år 2010 fram till 2030 ska ha minskat växthusutsläppen från transporter med 70 procent. Att börja fasa ut bensin- och dieseldrivna personbilar är ett måste om det ska ske.

Läs ocksåKöpte elbil – övertygade sin hyresvärd att fixa laddstolpe

Men hur förberedda är de kommunala bostadsbolagen? Enligt Hem & Hyras enkätundersökning i Norrland har 61 procent av dem i dagsläget inte en enda laddstolpe för elbilar installerad.

– Det är någon enstaka som har efterfrågat det, men då har vi inte ­kunnat hjälpa honom eller henne, säger Mats Lundberg, vd hos Arvidsjaurhem.

Han har inte bestämt hur de ska ­komma igång med utbyggnaden men ska titta på det under 2021.

Läs ocksåCorona försenar laddplatser för elbilar i Botkyrka

– Det känns som en djungel med alla olika tekniska lösningar och affärs­modeller, så vi väntar nog lite tills vi ser hur andra allmännyttor gör, så att vi hittar några goda exempel.

Kalixbos VD Ingela Rönnbäck anser att det är dags att börja installera laddstolpar nu om Sverige ska bli fossilfritt enligt utsatt mål.

Hos Kalixbo har man kommit något längre, berättar vd Ingela Rönnbäck.

– Förutom när vi bygger nytt, så har vi satt ut laddstolpar på några större områden där det bor flest hyresgäster.

De kan inte hyra enskilda ladd­stolpsplatser utan betalar med swish åtta ­kronor i timmen för den tid de står.

– Det är en ekonomisk omöjlighet att sätta ut laddstolpar överallt på en gång. Men ska Sverige bli fossilfritt måste vi ju börja övergå till elbilar, säger hon.

Mikaela Sakku, 28 år, bor i en lägenhet på Prästgatan i Kalix där det har installerats två laddstolpar. Hon tycker det är ett bra initiativ, men har ingen elbil själv och vet ingen annan i huset som har det.

– Vi funderar på att skaffa. Jag vet folk som kör elbil och tycker det är bra.

Mikaela Sakku, 28 år, bor i en lägenhet på Prästgatan i Kalix där det har installerats två laddstolpar. Hon har men har ingen elbil själv men funderar på att skaffa.
Mikaela Sakku, 28 år, känner andra som har elbil och för dem fungerar det bra trots klimatet i Norrbotten.

En föreställning som finns är att el­bilar inte klarar vinter och kyla. Men elbilen är överlägsen vintertid menar Robert Granström, projektledare i elbilsfrågor.

– En elbil startar alltid och har snabbare värme. Däremot har den kortare räckvidd, även om de flesta modeller som nu kommer går över 20 mil även vid kallstart. Så det beror på dina behov.

Svante Axelsson är nationell samordnare i Fossilfritt Sverige, en kommitté som regeringen har tillsatt för att påskynda klimatarbetet. Han tror att vi har god chans att uppfylla de nationella målen om minskat växthusutsläpp från transporter till 2030. Men laddinfrastrukturen hotar att bli en flaskhals och här är möjligheterna för boende i lägenhet att ladda hemma avgörande, menar han.

– Alla, oavsett var i Sverige man bor och i vilken boendeform, måste ha möjlighet att ladda bilen och allmännyttiga bostadsbolag har ett särskilt ansvar att göra det möjligt, säger han.

Regeringen gav i januari Energimyndigheten i uppdrag att se över hinder och lämna förslag på hur laddning inom olika boendeformer kan underlättas.

För Bernt Granbacke är elbilen inte bara ett fordon – den är ett fritidsintresse.

– Det ser ut som en bil, men det är egentligen en dator på hjul. Varje månad får jag nya uppdateringar på den.

För Bernt Granbacke är elbilen inte bara ett fordon. Den är ett intresse också.

Han kan starta och låsa upp bilen varifrån som helst i världen. Den övervakas kontinuerligt så att han ser om någon försöker bryta sig in. Den kan i praktiken köra utan att man håller i ratten genom ett antal kameror som riktas åt alla håll. Den är alltid behagligt varm.

– Min fru kommer från Thailand och trots att vi bor i Norrbotten vet hon inte vad det innebär att sätta sig i en kall bil.

Hemma där han bor i en av Lulebos fastigheter saknas laddningsmöjligheter, men även om han tycker det är svagt att inte bostadsbolaget har installerat några laddstolpar, låter han det inte hindra honom. Han laddar på jobbet eller när han ska åka och handla. Bara enstaka gånger kör han en särskild tur till en allmän parkering och ställer bilen på laddning.

– Vi åkte till Budapest på bröllopsresa och det var inga problem. Jag skriver bara in på min app vart jag ska, så får jag upp en karta över var jag ska ladda och hur länge på varje plats.

Det sker på ställen där det är naturligt att stanna och äta och rasta. Han tror sig lägga mindre tid på att ladda än vad bensinbilsägare gör på att tanka.

Hem & Hyras enkätundersökning gick ut till alla kommunala bostadsbolag i de fyra nordligaste länen och svarsfrekvensen var 100 procent. Bara två procent upplevde att det fanns en stor efterfrågan på laddstolpar från hyresgästerna. 50 procent svarade att den var liten och 48 procent hade märkt någon efterfrågan alls.

”I dagsläget vet vi bara om en hyresgäst som har hybridbil”, svarade Vilhelmina Bostäder AB.

Hos Pajalabostäder är det max en hyresgäst idag som har elbil. Hos Vännäs bostäder känner man inte till någon enda hyresgäst som har elbil. I Piteå uppskattar man det till färre än 20. Hos Fastighets AB Umluspen i Storuman vet man ingen hyresgäst som har elbil: ”Nej, känner till två elbilar i hela kommunen, företagare”.

Över 54 procent svarade att det inte har några fastlagda planer på att installera elstolpar. 28 procent planerar för det inom tre år och 17 procent på lång sikt.

Lulebo svarar att 100 laddstolpar ska installeras i år. Kirunabostäder ska montera 14 i sommar.

Finansiering och ekonomi och elförsörjning är de största utmaningarna.

Det finns olika betalmodeller för att ta ut el från laddstolparna.

Av de som redan har installerat laddstolpar finns lite olika prismodeller. Hos vissa kan hyresgästerna hyra platser med laddstolpe och då är de dyrare än vanliga platser. En variant är att hyresgästen först får betala en installationskostnad och sedan en schablonkostnad för elförbrukningen varje månad.

Andra har parkeringar som alla kan använda där man betalar för den tid man står, till exempel med Swish.

Fakta: Utmaningar

Vilka är utmaningarna? Så här svarade de kommunala bostadsbolagen i enkäten.

• Finansiering/ekonomi: 68 %
• Utrymme: 29 %
• Elförsörjning: 54 %
• Kunskap/utbildning: 20 %
• Hitta lämplig leverantör: 12 %
• Kostar mycket med nödvändig storlek på effektabonnemanget:
29 %
• Brandsäkerhet: 10 %
• Annat: 20 %

Efterfrågan på laddstolpar är låg i Norrland. På den här parkeringen finns det laddstolpe men ingen i hyreshuset intill har elbil.
Läs också Botkyrkabyggen ska sätta upp 500 laddstolpar Hyresvärdar saknar laddstolpar till hyresgästerna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.