”Vi har använt olämpliga formuleringar”
– Vi har gjort två fel: dels har vi använt olämpliga formuleringar, dels har inte hyresgästen godkänt att vi lagrar uppgifterna, säger Åsa Hedenberg, vd på Huge, Huddinges kommunala bostadsbolag.
Även om det är enskilda medarbetare som lagrat uppgifterna tar hon på sig ansvaret för att det blev fel.
– Det är jag som vd som ska se till att det finns rutiner för sådant här, säger Åsa Hedenberg.
Det var i våras som Sveriges Television avslöjade att bostadsbolag lagrade kränkande uppgifter om hyresgäster utan att ha deras godkännande. Åsa Hedenberg hävdar att hon redan i december förra året tog initiativ till att rensa i registren och utbilda anställda i vilka uppgifter som får lagras, allt var klart i maj.
Hon säger att den vanligaste formuleringarna har handlat om att hyresgäster är dementa. Men det har även stått att någon är kriminell eller handikappad, i vissa fall har uppgifter om betalningssvårigheter felaktigt lagrats i flera år.
– Men vi har inte haft något ont uppsåt med informationen, att någon är dement är till exempel bra att veta om hyresgästen ringer och felanmäler samma sak tio gånger. Men vi ska tänka på våra formuleringar, det behöver inte stå att någon är dement, säger hon.
Hur många personer som registrerats genom åren vet inte Åsa Hedenberg.
– Men fram till den tionde oktober kan människor höra av sig om de vill få reda på om de funnits med i registret. Hittills har 25 personer begärt ut information.
Förutom Huge Fastigheter granskar Datainspektionen Helsingborgshem, Stångåstaden, Sigtunahem, Landskronahem, Staffanstorpshus, Alingsåshem och Hallstahem.