HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresgästföreningen: ”Många mår dåligt”

Linköping Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, har pratat med många av de drabbade efter explosionen på Ådalagatan i Linköping. De frågor hon mötts av har bland annat handlat om vad som gäller för den som inte vill flytta tillbaka.
Foto: Jenny Knutsson
Lena Andersson har pratat med de flesta av de hyresgäster som drabbades av explosionen på Ådalagatan. Hon upplever att många mår dåligt efter händelsen.

Hyresgästföreningen har 83 medlemmar i kvarteren runt explosionsplatsen.

— Vi har ringt till allihop, även om vi inte har lyckats nå riktigt alla. Några har bara fast telefon och de kan givetvis inte svara när de inte har tillträde till sina lägenheter, säger Lena Andersson.

Läs ocksåSvårt att köra på el som hyresgäst - glest mellan laddstolparna

Oftast brukar det vara medlemmarna som hör av sig när de behöver hjälp eller har frågor. Att föreningen på eget initiativ tar kontakt är ovanligt, men det händer ibland, berättar hon.

— När det brann på Barnhemsgatan här i Linköping för några år sedan, då gjorde vi samma sak.

Hon upplever samtalen överlag som positiva men ibland omskakande.

Läs ocksåHyresgäst ska slippa översvämning

— Många mår dåligt och det är ju så klart en chockande upplevelse de har varit med om, särskilt de som var hemma. Ingen räknar ju med att det ska sprängas en bomb precis utanför.

Syftet med att ta kontakt är att informera och höra om hyresgästerna har frågor eller behöver hjälp med något.

— Vi har till exempel hjälpt till med att ringa till värden eller försäkringsbolag i några fall, säger Lena Andersson.

Läs ocksåExplosionen förstörde Albas hem

De vanligaste frågorna har handlat om vilken kompensation man kan få från hyresvärd och försäkringsbolag och vilken uppsägningstid som gäller om man inte vill flytta tillbaka.

— Jag har pratat med personer som absolut inte vill återvända. Normalt gäller tre månaders uppsägningstid men vi upplever att hyresvärden har varit tillmötesgående och förstår att det finns hyresgäster som inte tycker att det känns bra. Min uppfattning är att de försöker hjälpa till på ett bra sätt.

Enligt Lena Andersson har samtalen lett till att Hyresgästföreningen upprättat ett flertal ärenden.

— Jag tror att det mesta kommer att lösa sig. Men många har verkligen hamnat i en trasslig situation eftersom de sprang ut utan att få med sig några saker och många av lägenheterna är fortfarande avspärrade.

Läs också Evakueringen drar ut på tiden Hyresvärd fixade jobb åt Rebecka

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.