HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Så förhandlas din hyra

Nyheter Din hyra höjs de flesta år. Men värden har inte rätt att öka beloppet hur som helst. Först måste det till förhandling. Så här går det till.
Foto: Rawpixel/Pixabay

Precis som när det gäller löner på arbetsmarknaden finns ett förhandlingssystem för hyror i Sverige.

Systemet innebär att fastighetsägare måste förhandla med hyresgästerna.

Läs ocksåTierpsbyggens hyror för 2020 klara

Oftast är det Hyresgästföreningen som representerar de boende. För att föreningen ska få göra det krävs att det finns förhandlingsordning. De flesta hyreshus i Sverige har förhandlingsordning.

Att låta Hyresgästföreningen sköta förhandlingarna kostar 12 kronor i månaden för hyresgästerna, en avgift som oftast är inbakad i hyran.

Saknas förhandlingsordning i huset är det upp till de enskilda hyresgästerna att försöka förhandla själva.

Läs ocksåSå mycket höjer skånska värdar hyran 2020 - se listan

Händelserna inleds med att någon (nästan alltid fastighetsägaren) skickar en begäran om hyresförhandling.

Hyresgästföreningen kommer till förhandlingsbordet med en grupp bestående av både anställda förhandlare och förtroendevalda medlemmar. De förtroendevaldas uppgift är att lyfta fram vad vanliga hyresgäster tycker om sin värd och sitt boende.

Läs ocksåStrandade hyresförhandlingar med Sandvikenhus

Fastighetsägarsidan hänvisar ofta till ökade kostnader och den allmänna löneutvecklingen.

Utifrån det lägger de ett yrkande om att höja hyran med en viss procent.

Hyresgästföreningen brukar svara med att ta fram fakta om bostadsbolagets ekonomi och titta på vinster, avkastning och behov.

Har till exempel räntan gått ner så är det en direkt vinst för fastighetsägaren. Den bör även hyresgästerna få del av, menar Hyresgästföreningen.

Underhåll och service spelar också roll. Dessutom tittar föreningen på hyrorna för andra likvärdiga hyreslägenheter.

Det brukar sluta med att Hyresgästföreningen yrkar på ett betydligt lägre belopp, eller ingen höjning alls.

Men det går inte att bara säga nej, det måste finnas en tydlig motivering.

Ibland går förhandlingarna snabbt, ibland pågår de i flera månader. Målet är att nå en överenskommelse inom 90 dagar.

Kör det fast helt kan någon av parterna välja att stranda (avbryta) förhandlingen.

Rör förhandlingen ett kommunalt bolag betyder det att den nationella Hyresmarknadskommittén får bestämma den nya hyran. Hyreskommittén består av representanter från Hyresgästföreningens riksförbund och Sveriges allmännytta, de kommunala bolagens branschorganisation.

Rör förhandlingen ett privat bolag finns inget sådant forum. Då får den strandande parten vända sig till hyresnämnden. Hyresnämndens beslut kan överklagas till Svea hovrätt.

LÄS MER:

Så kan du själv påverka hyresförhandlingen

Så är Hyresgästföreningen uppbyggd

Hyresgästföreningens två olika roller

Fakta: Värden kan försöka ta betalt ändå

Ibland skickar hyresvärdar ut betalningsavier med en ny högre hyra, trots att förhandlingen strandat. Detta kallas för direktavisering.

Hyresgästföreningen rekommenderar alltid hyresgästerna att fortsätta betala den gamla (senast förhandlade) hyran tills den nya hyran har bestämts i hyresnämnden, Svea hovrätt eller i Hyresmarknadskommittén.

Man kan inte bli vräkt så länge man betalar sin hyra.

Läs också Hyresförhandlingarna med Gavlegårdarna har strandat Så kan du påverka hyresförhandlingarna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.